170403442

تبریز - شهریارپرس- در دیدار سفیر آفریقای جنوبی در کشورمان با رئیس اتاق بازرگانی تبریز، زمینه‌های فعالیت‌های مشترک تجاری بین ۲ طرف بررسی شد.

به گزارش روز چهارشنبه  شهریارپرس/ در دیدار «ویکا مازوی کومالو» با « یونس ژائله » مقرر شد برنامه همکاری آفریقای جنوبی و آذربایجان‌شرقی از جمله در بخش محصولات کشاورزی و دامی، معادن، راه ‌و ساختمان در قالب یک مجموعه تدوین شود.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران در این دیدار با بیان اینکه آفریقای جنوبی از ظرفیت بالایی در بخش معادن برخوردار بوده و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در این حوزه همواره در جهان مطرح است، گفت: متخصصان و مشاورانی از آفریقای جنوبی در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران در حوزه‌ معدن فعال هستند.

کومالو در خصوص تبادل دانش و اطلاعات در حوزه‌ معدن با معدن‌کاران آذربایجان‌شرقی اعلام آمادگی کرد.

وی در ادامه به موضوع ساختمان‌سازی در آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: در این حوزه ما نیازمند همکاری شرکت‌های ایرانی هستیم و امیدواریم از ظرفیت‌های شرکت‌های ساختمان‌سازی آذربایجان‌شرقی نیز در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تبریز در این دیدار با اشاره به قدمت تبریز در زمینه‌ تجارت گفت: شهر تبریز مکتب اقتصادی خاص خود را دارد.

یونس ژائله با بیان اینکه در حال حاضر بیش از پنج هزار واحد تولیدی در آذربایجان‌شرقی در عرصه‌های ملی و جهانی مشغول فعالیت هستند، افزود: فعالان اقتصادی استان با کشورهای متعددی از جمله کشورهای اروپایی، ترکیه، کشورهای حوزه CIS ( مشترک المنافع ) و روسیه مبادلات تجاری دارند.

وی گفت: آفریقای جنوبی دارای ظرفیت‌های بسیاری است و در موارد متعددی می‌توانیم با این کشور در حوزه‌ صادرات و واردات همکاری داشته باشیم.

ژائله با اشاره به وجود معادن در آفریقای جنوبی و هم‌چنین ظرفیت بالای آذربایجان‌شرقی در حوزه‌ معدن به‌خصوص معادن مس افزود: بهره‌گیری از تجربیات متخصصان و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات در این حوزه از این کشور، می‌تواند به غنی‌تر شدن دانش ما در بهره‌برداری از معادن کمک کند.

به گزارش شهریارپرس/ آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین صادرکننده طلا در جهان است و دارای ۴۰ درصد از کل ذخائر و ۲۸ درصد از کل تولیدات طلا در جهان می‌باشد.

این کشور از تولیدکنندگان عمده اورانیوم، سنگ سرمه، پلاتین و زغال سنگ (که سه چهارم نیاز کشور به انرژی را تأمین می‌کند)، الماس، آلومینیوم و سیلیکات آلومینیوم، پنبه نسوز، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، فسفات، سیلیکوم، نقره، تیتانیوم، روی و غیره می‌باشد.

بخش صنعتی شامل صنایع شیمیایی، غذایی، نساجی، وسایل نقلیه موتوری و مهندسی برق است.

کشاورزی و دامداری نیز یک سوم صادرات آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد و تولیدات آن شامل میوه، پشم و ذرت است.

این کشور از معدود کشورهای آفریقایی است که در آن هرگز کودتا نشده و انتخابات منظم در طول یک سده گذشته در آن برگزار شده‌است.

این کشور از اعضای بنیان‌گذار اتحادیه آفریقا است و دومین اقتصاد بزرگ را در میان اعضای آن دارد.

سازمان ملل، اتحادیه کشورهای همسود، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول، گروه ۷۷ و گروه ۲۰ از دیگر سازمان‌های بین‌المللی است که آفریقای جنوبی در آن‌ها عضویت دارد.

جمهوری آفریقای جنوبی پس از رفع آپارتاید،(تبعیض نژادی) در سال ۱۹۹۴ به جنبش عدم تعهد پیوست.