لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل آذربایجان شرقیشهریارپرس/ عابدین خرم در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت گفت: مشکل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی استان مشکلی اساسی است که این مشکل در سطح کشور هم وجود دارد و باعث شده است ناوگان حمل و نقل به موضوعی آسیب پذیر تبدیل شود.
وی افزود: ضرورت دارد تمام مسولان کشورهای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند چرا که از طرفی افزایش تعرفه ها و مشکلات عوارضی باعث شده در کامیون داران و صاحبان خودروهای سنگین فرسوده در وارد کردن خودرو با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.
عابدین خرّم ادامه داد: وضع عوارض و تعرفه های سنگین پس از واردات کامیون و دیگر وسائط حمل و نقل در گمرکات، تحمیل بار سنگینی بر دوش شرکت ها و رانندگان است لذا باید پیشنهاد روشنی برای تقلیل این عدد به نفع شرکت های حمل و نقل و رانندگان ارائه کرد.
وی در خصوص مراتب اعتراض صادرکنندگان به تحمیل تعهدات ارزی محصولات با منشا مواد اولیه وارداتی صنایع مستقر در منطقه آزاد ارس به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی و مناطق آزاد تاکید کرد: در این خصوص باید کمیته مشترک مابین راهداری، گمرک و شرکت های حمل و نقل تشکیل شود تا شاهد آماده شدن یک پیشنهاد معقول و قابل اجرا در سطح ملی باشیم.
رییس اتاق بازرگانی تبریز هم در این باره گفت: اعتراض واردکنندگان بر این است که واردات ناوگان حمل و نقل، دارای سختی و موانع زیادی است و در این میان پرداخت 10 درصد کرایه حمل نیز علاوه بر زیان به واردکننده، سبب وارد آمدن ضرر به مصرف کننده خواهد شد.
ژائله همچنین خاطرنشان کرد: استان ما از جمله فرسوده ترین ناوگان های حمل و نقلی کشور را دارد و عمر برخی کامیون ها در آن به بالای 45 سال می رسد که باید در راستای رفع مشکلات موجود در این حوزه تلاش شود.
وی با اشاره به اهمیت ویژه سرمایه گذاری، فعال شدن مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی را خواستار شد و افزود: در بسیاری از کشورها همچون ترکیه یک مرکز خدمات سرمایه گذاری وجود دارد که با تمام وجود در خدمت سرمایه گذاران بوده و برای کاهش موانع آنان تلاش می کنند.