170070889.jpgشهریارپرس/شهردار تبریز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات حمل‌ و نقل شهری با تکیه بر فرهنگ و آموزش‌های شهروندی قابل حل است، اظهار داشت: بررسی پیشینه عملکرد حوزه حمل‌ و نقل عمومی در تبریز نشان می‌دهد توفیقات زیادی در سال های گذشته حاصل نشده و این حوزه مورد غفلت واقع شده است.

یعقوب هوشیار  در مراسم تجلیل از فعالان حمل‌ و نقل عمومی به مناسب روز حمل‌ و نقل افزود: با توجه به کم‌ هزینه بودن فرهنگ سازی در مقایسه با اقدامات عمرانی در حوزه حمل‌ و نقل، هزینه کردن حوزه فرهنگ سازی مانع از بروز بسیاری از مشکلات ترافیکی شهرها مانند خودروهای تک سرنشین می‌شد.

وی گفت: در صورت اختصاص یک درصد از بودجه هنگفت حمل‌ و نقل در سال‌های گذشته به پیوست فرهنگی و فرهنگ‌سازی شهروندی، بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر حل می‌شد.

شهردار تبریز با اشاره به غفلت مدیریت شهری در موضوع سدمعبر و انضباط شهری، گفت: در سالیان متمادی ناخودآگاه اجازه داده‌ شده افراد انگشت شماری در بحث وانت‌بارها، معضلات ترافیکی و آلودگی صوتی ایجاد کنند.

هوشیار، ادامه داد: برایساماندهی وانت بارها فراخوان و ثبت‌نام برای تعیین کردن محل اقدام شده اما متاسفانه چندان با استقبال مالکان وانت‌بارها همراه نشده است.

وی با بیان اینکه مصرف بنزین در تمامی شهرهای کشور زیاد است، یادآوری کرد: میزان سرانه مصرف‌ بنزین در شهرهای کشور قابل مقایسه با دیگر شهرهای جهان نیست و متاسفانه قسمت عمده‌ای از ثروت ملی در این مسیر هدر می‌رود.

شهردار تبریز با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور و نقش شهرداری ها، گفت: شهرداری‌ها به دنبال حمایت دولت نیستند بلکه مشکل اصلی شهرداری ها نداشتن اختیارات است و امیدوارم با توجه دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه اختیارات بیشتری به شهرداری ها داده شود تا شاهد توسعه همه جانبه شهرها باشیم.

هوشیار، با اشاره به نقش به سزای روحیه مطالبه‌گری شهروندان در توسعه شهر، افزود: توسعه شهرها رابطه‌ مستقیمی با میزان مطالبه‌گری شهروندان از مسئولان دارد و متاسفانه برخی از مسئولان از مطالبه‌گری واهمه دارند.

سهم ۶۴ درصدی خودروها در آلایندگی تبریز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز نیز در این مراسم اعلام کرد: سهم خودروها در آلایندگی این شهر ۶۴ درصد است و طبق آمار در تبریز روزانه ۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود.

یعقوب وحیدکیا، با اشاره به اهمیت جلوگیری از آلودگی هوای شهرها، افزود: ۷۵ درصد مردم کشور در شهرها زندگی می‌کنند اما استراتژی مدیریت کشور بیشتر متمرکز بر حمل‌ و نقل بین شهری و ترانزیتی است.

وی با بیان اینکه آمار تصادفات درون شهری در شهرهای کشور در ۲۰ سال گذشته روند کاهشی داشته است، اظهار داشت: با وجود کاهش این آمار طی مدت مذکور، متاسفانه از سال ۱۳۹۹ این آمار سیر صعودی به خود گرفته که نیازمند توجه جدی دولت به این مقوله است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود، گفت: با صرفه جویی و کاهش ۱۰ درصدی این آمار می‌توان حمل‌ و نقل عمومی شهرها را توسعه داد.

وحیدکیا، با اشاره به آمار یک میلیونی تولید خودروی داخلی در ۹ ماه سال‌ جاری، ادامه داد: در این مدت تنها ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای توسعه حمل‌ و نقل عمومی تولید شده که پاسخگوی نیاز شهرهای کشور نیست.

وی، افزود: روزانه سه هزار تن مازوت توسط نیروگاه تبریز مصرف می‌شود که مضرات زیادی برای شهر و سلامت شهروندان دارد و موجب آلودگی هوا می شود.

به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل، هر دستگاه اتوبوس معادل ۲۰ خودرو سواری امکان جابجایی شهروندان را دارد و برای عبور ۱۰ هزار نفر در ۲ جهت حدودا به پنج هزار خودرو شخصی نیاز است که این آمار خود نشاندهنده اهمیت و نقش ناوگان حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران، کاهش بار ترافیکی، کاهش آلایندگی هوا و آلودگی صوتی و سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی است.

اما اتوبوس‌های فرسوده شهری خود از عوامل آلودگی هوای تبریز است و شهرداری تلاش می کند تا پایان سال با خرید و الحاق ۳۰۰ دستگاه به ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه، گامی در جهت نوسازی این ناوگان و کاهش آلودگی هوا برداشته شود.