برف و کولاک در راه آذربایجان‌ شرقیشهریار پرس/ محمد امیدفر با بیان اینکه به دنبال نفوذ این سامانه در جاده‌های کوهستانی احتمال لغزندگی خودرو‌ها وجود دارد افزود: این سامانه تا روز جمعه در جو استان حاکم خواهد بود و در این مدت موجب موجب ابرناکی، بارش برف، کولاک و وزش باد گاهی نسبتا شدید می‌شود.

وی ادامه داد: با نفوذ و فعالیت این سامانه بارشی از میزان غلظت آلاینده‌های جوی در شهر‌های پرجمعیت و صنعتی استان کاسته می‌شود.

امیدفر ادامه داد: با توجه به بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی استان، پیش بینی می‌شود برخی از راه‌های روستایی و گردنه‌های برف گیر بسته شود بنابراین توصیه می‌شود دستگاه‌های نمک پاش، برف روب و امداد جاده‌ای به ویژه در جاده‌های کوهستانی در آماده باش باشند.

وی از رانندگان خواست برای تردد در جاده‌های کوهستانی، خودرو‌های خود را به زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کرده و سفر‌های غیرضروری را لغو و در عبور از این جاده‌ها احتیاط کنند.

رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان گفت: اظهار کرد: با عبور این سامانه بارشی از جمعه شب از مقدار ناپایداری و ابرناکی و بارش برف کاسته می‌شود و از روز شنبه جوی نسبتا پایدار با ابرناکی متوسط در استان حاکم می‌شود.

آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.