استفاده از مازوت در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها ممنوع استشهریار پرس/ یک استاد دانشگاه گفت: به علت گوگرد بالای مازوت و اثرات منفی زیست محیطی آن، استفاده از آن در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها ممنوع است.

لیلا خازینی درخصوص سوخت مازوت اظهار کرد: مازوت به‌عنوان یک ماده‌ی سوختی از ارزش حرارتی بالایی برخوردار بوده و در صنایع مختلفی کاربرد دارد، اما به دلیل زیاد بودن درصد وزنی گوگرد آن، آلودگی زیادی تولید می‌کند.

وی افزود: پالایشگاه‌ها در فرآیند تبدیل نفت خام، آن را به برش‌های قابل استفاده‌ای مثل گاز طبیعی، گاز مایع، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و البته مازوت تبدیل می‌کنند که هرچه برش هیدروکربنی سنگین‌تر می‌شود، میزان گوگرد آن نیز بیشتر می‌شود؛ مازوت برش هیدروکربنی سنگین با میزان گوگرد بین ۳ الی ۴.۵ درصد وزنی است.

خازینی خاطرنشان کرد: در بحث مصرف سوخت، محدودیت‌هایی در فصول مختلف در کشور وجود دارد، به علت افزایش میزان گاز مصرفی بخش خانگی در فصل سرد سال، نیروگاه‌های حرارتی با محدودیت در تامین گاز طبیعی روبرو می‌شوند چرا که یا باید میزان مصرف سوخت خود را کاهش دهند که آنگاه تولید برق کاهش خواهد یافت یا باید تامین گاز مصرفی در بخش خانگی محدود شود، لذا نیروگاه‌ها در فصل سرد سال از مازوت استفاده می‌کنند.  

وی اضافه کرد: نیروگاه حرارتی تبریز در هشت ماه از سال از گاز طبیعی استفاده می‌کند، اما در فصول سرد با توجه به افزایش مصرف در بخش‌های خانگی، نیروگاه برای تامین سوخت از مازوت استفاده می‌کند، اما اگر ممنوعیت مصرف مازوت در 30 کیلومتری شهر رعایت شود و با تامین سهمیه گاز طبیعی نیروگاه حرارتی تبریز و یا جایگزین کردن سهمیه گاز نیروگاه حرارتی هریس (واقع در استان) و تبریز توسط وزرات نفت، همچنان امکان استفاده از سوخت گاز برای نیروگاه حرارتی تبریز فراهم خواهد بود و مردم کلانشهر تبریز شاهد آلودگی‌