23156شهریارپرس: رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی با بیان کاهش ۳۵ درصدی تلفات سوانح رانندگی در آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز دارای 901 هزار خودرو و 105 هزار موتورسیکلت است که با توجه به آمار فوتی سال ۹۰، تعداد فوتی‌های استان در اثر تصادفات ۲۸۹ نفر بوده که با مدیریت و تدابیر این آمار به ۱۸۹ نفر کاهش یافته است.

به گزارش شهریارپرس، ناصر میکائیلی در دومین جلسه شورای هماهنگی ترافیک تبریز اظهار کرد: جایگاه شورای شهر تبریز و عوامل شهرداری تبریز بسیار ویژه است و از این رو این جلسات باید با حضور شهرداری برگزار شود.

وی با بیان اینکه اقدامات زیادی از قبیل کاهش تصادفات، سیستم‌های هوشمند و طرح‌های توسعه حمل و نقل انجام می‌گیرد ولی هیچ‌کدام در شأن تبریز نبوده، افزود: در حال حاضر شهر تبریز از نظر ایمنی، توسعه شهری با مشکل جدی روبه‌رو است و اگر به همین روال ادامه یابد، قطعاً تبریز لطمه‌های زیادی هم خواهد خورد.

رئیس پلیس راهور استان با تاکید به سه مثلث سرعت، دقت و صحت عمل در اولویت‌های پلیس، بیان کرد: استان آذربایجان‌شرقی با توجه به موقعیت و شرایطی که دارد باید به این سه مقوله دقت فراوانی داشته باشد.

وی با اشاره به مساحت ۴۵،۴۹۱ کیلومتری و جمعیت ۳،۷۲۴،۶۲۰ نفری استان بیان کرد: در حال حاضر تعداد شهرستان‌های دارای راهور ۲۰ شهر بوده و همچنین از مجموع ۵۸ شهر، 20 شهرستان نیز در آذربایجان‌شرقی وجود دارد.

کاهش ۳۵ درصدی تلفات سوانح رانندگی در استان
میکائیلی در شرح آمار مشخصات کلی وسائط نقلیه استان گفت: تبریز دارای 901 هزار  خودرو و 105 هزار موتورسیکلت است که با توجه به آمار فوتی سال ۹۰، تعداد فوتی‌های استان در اثر تصادفات ۲۸۹ نفر بوده که با مدیریت و تدابیر این آمار به ۱۸۹ نفر کاهش یافته است.

وی افزود: تعداد متوفیان در اثر تصادف برای خود شهر تبریز در سال ۹۰ در حدود ۱۸۶ نفر بوده که در سال ۸۹ تعداد فوتیان به ۱۱۵ نفر رسید که کاهش ۳۵ درصدی را شاهد هستیم.

رئیس پلیس راهور استان در ارائه آمار فوتیان در اثر تصادف سال‌جاری بیان کرد: در طول این پنج ماه گذشته از سال ۹۶ تعداد کشته‌شدگان در اثر تصادف ۳۷ نفر است که در مقایسه با سال مشابه کاهش ۲۵ درصدی را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری پلیس راهور استان رتبه برتر کاهش تصادفات فوتی در طرح نوروزی را به دست آورد.

میکائیلی با تاکید به اهمیت نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در سطح استان اذعان داشت: یک دوربین توانایی انجام کارهای ۴۰ مامور راهنمایی رانندگی را انجام می‌دهد و از این رو باید بیشتر تمرکز روی مجهز کردن دوربین کرد.

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۴۴ درصد تصادفات در استان برای عابران پیاده بوده و ۳۵ درصد نیز تصادفات راکبان موتور بوده است.

وجود ۳۲۵ دوربین در سطح استان
میکائیلی افزود: در حال حاضر ۳۲۵ دوربین در استان نصب شده و ۴۹ درصد اقدامات راهنمایی رانندگی در رابطه با برخورد با تخلفات حادثه‌ساز است.

رئیس پلیس راهور استان با یادآوری تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت در زمینه ایجاد قطب ایمنی و تصادفات گفت: از مهر سال‌جاری رشته ایمنی و ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد شروع خواهد شد و در سال‌های آتی این رشته در دکترا نیز پذیرش خواهد داشت.

وی ابراز کرد: حذف مسیرهای حادثه‌خیز مانند مسیر «آناخاتون» و اصلاح و مرمت این مسیرها باعث کاهش چشمگیر تلفات تصادفی شده است.

میکائیلی با بیان اینکه شهر ایلخچی در مسیر ترانزیتی جنوب استان واقع شده به طوری که مسیر مواصلاتی استان‌ها کردستان، آذربایجان‌غربی، شهرهای جنوب استان و شهرک جدید سلیمی است و از این رو روزانه این شهر با حجم تردد بالا و تداخل ترافیک درون شهری و برون‌شهری روبه‌رو است، تصریح کرد: چند سال است که کمربندی این شهر مصوب و حدود ۴۰ درصد آن نیز کار شده است ولی تداخل ترافیک برون‌شهری و درون‌شهری باعث افزایش تصادفات از جمله وقوع سه تصادف فوتی در این شهر شده است.

وی در تشریح مشکلات و موانع موجود که باعث بی‌نظمی ترافیک و افزایش تصادفات در سطح معابر درون‌شهری شده، گفت: بلوار ملت با توجه به قرار گرفتن مراکز خدماتی خودروهای سنگین، گمرک استان در داخل شهر تبریز و کامل نبودن ورودی و خروجی اتوبان کسایی و کمربند غربی تبریز باعث شده است تا اکثر خودروهای سنگین وارد سطح شهر شده و باعث بروز مشکلات ترافیکی، آلودگی، افزایش تصادفات و غیره می‌شود.

رئیس پلیس راهور استان در ادامه ناقص بودن رمپ و لوپ‌های پل «وادی رحمت» را یکی دیگر از عوامل بی‌نظمی ترافیک دانست و تاکید کرد: به علت ناقص بودن رمپ‌های ورودی و خروجی همچنین کافی نبودن دسترسی‌‌ها، خودروهای سنگین از مسیر درون‌شهری تردد می‌کنند که باعث بی‌نظمی ترافیکی و وقوع تصادفات می‌شود.

بی‌قانونی در ایجاد مطب پزشکان باعث بی‌نظمی ترافیکی در منطقه می‌شود
وی اذعان داشت: متاسفانه هسته مرکزی شهر تبریز( خیابان ۱۷ شهریور، پاستور و ارتش) مملو از مطب‌های پزشکی، داروخانه و آزمایشگاه در یک خیابان ۱۵ کیلومتری است که مراجعه بیماران از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر نظم ترافیکی خاص و غیر قابل کنترل ایجاد کرده است.

میکائیلی با اشاره به ساخت مجتمع‌های تجاری و اقتصادی و بدون لحاظ وضعیت ترافیکی در داخل شهر، ادامه داد: متاسفانه علاوه بر مجتمع‌های ترافیکی، در حال حاضر ۹۰ درصد بانک‌ها بدون در نظر گرفتن پارکینگ در حریم تقاطع جانمایی شده‌اند.

وی افزود: تبلیغات محیطی نیز از دیگر عوامل بی‌نظمی ترافیک است به طوریکه قریب به ۶۰ درصد تصادفات فوتی شهرهای استان عدم توجه به جلوست ؛ حواس‌پرتی یکی از مصادیق عدم توجه به جلوست که ناشی از به هم‌ریختگی و آشوب در چشم‌اندازهای بصری شهری است که به نوعی می‌توان گفت آلودگی بصری آن باعث این‌گونه حوادث می‌شود.

حواس‌پرتی عامل اصلی تصادفات است
رئیس پلیس راهور استان گفت: تمام اطراف خیابان‌های شهری مملو از تلویزیون‌های تبلیغاتی، بنرها، بیلبوردها و لایت‌باکس‌هایی است که مصداق بارزی بر حواس‌پرتی رانندگان است.

وی با بیان اینکه در سطح شهرها به خصوص کلان‌شهر تبریز مسابقات ورزشی و نمایشگاه‌های متفاوتی برگزار می‌شود که بدون اخذ مجوز از پلیس راهور اقدام می‌کنند، افزود: نهایتاً این موضوعات منجر به بی‌نظمی و تراکم و کاهش ایمنی ترافیک و سوانح می‌شود.

میکائیلی در خاتمه نبود تجهیزات و جرثقیل‌های سنگین برای جمع‌آوری تصادفات خاص شهری را عامل مهم دیگر در بی‌نظمی ترافیکی اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه در تصادفات خاص شهری تجهیزات و وسائط نقلیه خاصی برای جمع‌آوری تصادفات وجود ندارد که در تصادفات رخ داده جمع‌آوری عوامل تصادف ساعت‌ها به طول انجامیده است.