171082013

تبریز- شهریارپرس- مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی به آخرین وضعیت آبرسانی به تبریز و برنامه‌های سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و از اتمام پروژه رینگ(حلقه) آبی شرق این شهر تا پایان سال خبر داد.

به گزارش شهریارپرس، یوسف غفارزاده روز سه شنبه در جلسه شورای بهره‌برداری شرکت که با حضور معاونین و مدیران برگزار شد، اظهار کرد: نبود رینگ آبی( چرخه پشتیبانی کننده) در دور کلانشهر تبریز، تامین آب شرب پایدار و یکنواخت این شهر را دچار مشکل‌ کرده و برای رفع این مشکل نیاز است که رینگ یا حلقه آبی دور این شهر تکمیل و بهره برداری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رینگ جنوبی شهر با ۲۶ کیلومتر طول به اتمام رسیده و طبق برنامه ریزی انجام شده، رینگ شرقی به طول ۱۶ کیلومتر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد.

غفارزاده اضافه کرد: به رغم بارش‌های اخیر، با توجه به شرایط خشکسالی و عدم تبدیل بارش‌ها به روان آب، تنها ۵۲ درصد مخازن سدهای استان پر شده اما نسبت به سال گذشته که سال آبی بسیار سختی بود وضعیت کمی بهتر است.

وی ادامه داد: سال قبل با تدوام شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها مواجه بودیم اما با مدیریت منابع و مصارف آبی توانستیم این بحران را در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب رد کنیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز و مصرف بی‌رویه خاطرنشان کرد: به رغم باور عمومی، بارندگی‌های پراکنده روزهای اخیر، اثربخشی ناچیزی بر مخازن سدها داشته که امیدواریم شهروندان با خودداری از مصارف غیرضروری، کمک حال کارکنان صنعت آب استان شوند.

به گزارش شهریارپرس/ رینگ جنوبی آب تبریز شامل زیر پروژه‌های مخزن ١٠ هزار مترمکعب، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت سه مترمکعب بر ثانیه، مخزن ١٠٠ هزار مترمکعبی و خط انتقال به طول ۲۶ کیلومتر در قطرهای یکهزار و ۶۰۰، یکهزار و ۴۰۰ و یکهزار میلی متر است.

میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در آذربایجان شرقی حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب است که ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.

منابع آب تجدیدپذیر استان ۳.۵ میلیارد مترمکعب است و سالانه به طور متوسط حدود ۷۵ درصد از این منابع معادل ۲.۸ میلیارد مترمکعب در استان مصرف می‌شود.