62984725

شهریارپرس/آذربایجان شرقی آذربایجان‌شرقی دارای ۱۹ کرسی از ۱۳ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی است که در سه حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، میانه و شبستر انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، در دور دوم انتخابات آقایان علی جعفری آذر با ۶۱ هزار ۷۸۲ رای،  جواد عبادی با ۵۵ هزار و ۷۸۰ رای،  علیرضا منادی با ۵۲ هزار و ۹۳ رای، رضا صدیقی با ۵۰ هزار و ۶۱۰ رای، علی آجودان زاده با ۵۰ هزار و ۵۹ رای، محمد حسین فرهنگی با ۴۶ هزار و ۵۰۳ رای، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با ۴۰ هزار و ۴۶۹ رای و  علیرضا نوین با ۳۷ هزار و ۹۱۳ رای برای تصدی چهار کرسی مجلس شورای اسلامی به رقابت خواهند پرداخت.

در حوزه انتخابیه میانه، مهدی اسماعیلی با ۱۱ هزار و ۴۵۷ رای و سید مرتضی حسینی با ۱۱ هزار و ۶۳ رای مأخوذه به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

در حوزه انتخابیه شبستر، محمد طاهری با ۷۰ هزار و ۸۲۶ رای و حسین غیاثی با ۶ هزار و ۹۹۱ رای از ۵۰ هزار و ۷۳۳ رای ماخوذه به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

به گزارش شهریارپرس/در انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۳، میزان مشارکت مردم آذربایجان‌شرقی ۴۱ درصد بود که از سه میلیون و ۱۸۰ هزار نفر واجد شرایط، یک میلیون‌ و ۲۰۲ هزار و ۲۸۵ نفر در انتخابات مشارکت کرده‌اند.

میزان مشارکت مردم در دور اول انتخابات در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ۲۹ درصد، در حوزه انتخابیه میانه، حدود ۵۱ درصد و در حوزه انتخابیه شبستر میزان مشارکت حدود ۵۴ درصد بود.

در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی آقایان روح الله متفکرآزاد با ۱۰۹ هزارو ۸۹۸ نفر و مسعود پزشکیان با ۹۵ هزارو ۹۹۳ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و همچنین مریم عبداللهی با تعداد ۲۰ هزار و ۶۱۱ رأی از حوزه انتخابیه میانه راهی بهارستان شدند.

در انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال۱۴۰۳، در حوزه انتخابیه کلیبر، خداآفرین و هوراند بهنام رضوانی ۲۲ هزار و ۲۴۶ هزار رای، حوزه انتخابیه مراغه وعجبشیر سید فرید موسوی با ۳۲ هزار و ۸۷۶ رای، حوزه انتخابیه مرند و جلفا عزت الله حبیب با تعداد ۴۰ هزار و ۲۳ رای، حوزه انتخابیه ملکان و لیلان زهرا خدادادی ۱۳ هزار و ۶۱۳ رای، در حوزه انتخابیه ورزقان رضا علیزاده با تعداد ۲۴ هزار و ۲۹۲ رای، حوزه انتخابیه هشترود و چاراویماق فرامرز شهسواری با تعداد ۱۳ هزار و ۵۵۰ رای، در حوزه انتخابیه اهر و هریس بیت‌الله عبداللهی با تعداد ۳۱ هزار و ۶۷۶ رای، حوزه انتخابیه بستان‌آباد غلامرضا نوری قزلجه با تعداد ۱۷ هزار و ۱۸ رای، حوزه انتخابیه بناب محمدباقری با تعداد ۲۳ هزار و ۳۴۳ رای، حوزه انتخابیه سراب مجید نصیرپور با تعداد ۱۳ هزار و ۱۹۹ رای، ۱۳ کرسی مجلس شورای اسلامی از آذربایجان‌شرقی را کسب کردند.

طبق گفته‌های تراب محمدی، رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی،  دور دوم انتخابات ۲۲حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت ماه در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود. شرایط حضور در مرحله‌ی دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی آن است که فرد یا در مرحله اول رأی نداده باشد یا صرفا در همان حوزه راه یافته به مرحله دوم، شرکت کند. این انتخابات در حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد.

 متولدین قبل از ۲۲/۰۲/۱۳۸۵ که اصلا رای نداده‌اند و افرادی که در مرحله رای داده‌اند فقط در همان حوزه انتخابیه مجاز به رای دادن خواهند بود.  افرادی که در حوزه انتخابیه دیگری رای داده باشند نمی‌توانند در مرحله دوم در حوزه‌های دیگر رای دهند.

 در دوم انتخابات، اسکن اثر انگشت رای دهندگان فعال خواهد شد و تمام قوانین مرحله اول انتخابات در مرحله دوم نیز به قوت خود باقی است و اجرایی خواهد شد.

مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت چهار راهبرد مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات است که باید در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، در دورم دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، ۱۲ نفر برای شش کرسی باقی مانده رقابت خواهند کرد که چهار کرسی مربوط به حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر، یک کرسی مربوط به حوزه شبستر و یک کرسی مربوط به حوزه میانه است.

در استان آذربایجان شرقی یک هزار و ۳۳۳ شعبه در دور دوم اقدام به رای گیری خواهند کرد.