62995528

شهریارپرس/آذربایجان شرقی مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه‌ها بازوان علمی و پژوهشی صنایع دفاعی کشور هستند و با از این ظرفیت استفاده شود.

عطاءاله ندیری در نشست مشترک رؤسای دانشکده‌های دانشگاه تبریز با معاون پژوهش و فناوری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار کرد: صنایع دفاعی کشور به‌دنبال یک فرایند همکاری گسترده تحت عنوان «جهاد علمی» با دانشگاه‌ها بودند که در فاز اول ۳۰ الی ۴۰ دانشگاه درگیر هستند.

وی ادامه داد: هدف این طرح استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها به‌عنوان بازوان علمی و پژوهشی صنایع دفاعی کشور است تا صنایع دفاعی بجای ایجاد پژوهشکده‌های مستقل، از ظرفیت‌های اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها استفاده و نیازهای خود را برطرف کند.

مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: حدود ۲۴ محور در قالب این طرح به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در این‌راستا صنایع و بخش‌های مختلف دفاعی کشور در دانشگاه‌ها به‌صورت مستمر در دانشگاه‌ها حضور پیدا کرده‌اند و هدف از برگزاری این نشست بررسی راهکارهای همکاری‌های علمی در حوزه‌های مختلف با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح است.

نقش سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در علوم طبیعی، نقشه‌برداری، کشاورزی و امنیت غذایی

معاون پژوهش و فناوری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز گفت: با حضور در دانشگاه تبریز موفق شدیم توانایی‌ها و ظرفیت‌های این دانشگاه را در موضوعات مختلف جغرافیایی، نقشه‌برداری، علوم طبیعی، کشاورزی و … بشناسیم و آماده‌ی هرگونه همکاری در این زمینه‌ها هستیم.

محمد فلاح ادامه داد: محور اصلی کارهای ما جهاد علمی است و ما حتی در امنیت غذایی نیز نقش داریم؛ به‌طوریکه با طراحی سامانه‌ی پایش اراضی کشاورزی در بحث پایش اراضی کشاورزی و در نتیجه‌ در چرخه‌ی امنیت غذایی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنیم.

وی همچنین در خصوص DEM (مدل رقومی ارتفاعی زمین) نیز اظهار کرد: ما قابلیت‌های دانشگاه‌ تبریز در حوزه‌ی نقشه‌برداری را نیز می‌شناسیم و اگر دانشگاه تبریز قابلیت تولید DEMهای با مقیاس مدنظر ما را داشته باشد، ما مشتری اصلی این DEM ها هستیم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در خاتمه آمادگی این سازمان را برای ایجاد مرکز نوآوری تکنولوژی در دانشگاه تبریز اعلام کرد تا از طریق این مرکز تمامی مسائل و دغدغه‌های علوم و فنون مختلف در حوزه‌های نقشه‌برداری، جغرافیا، علوم طبیعی، کشاورزی و … بررسی شود. 

به گزارش شهریارپرس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، در ادامه‌ی این نشست، رؤسا، معاونان و تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشکده‌های برنامه‌ریزی و علوم محیطی، کشاورزی، علوم طبیعی، عمران و  رئیس انجمن مخاطره‌شناسی ایران به ارائه‌ی نقطه نظرات خود پیرامون موضوعات مرتبط با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح پرداختند.