62962138

شهریارپرس/آذربایجان شرقی مدیرعامل منطقه آزاد ارس از تولید ۲۱۰ هزار تن محصول صنعتی در این منطقه خبر داد.

مجید کیانی در گفت‌وگو با شهریارپرس/ با اشاره به اقدامات منطقه آزاد ارس در زمینه سرمایه گذاری، اظهار کرد: ارس در زمینه جذب سرمایه گذار جزو مناطق آزاد پیشتاز کشور است. شاخص جذب سرمایه گذاری یک شاخص مولد بوده و همانند کاشت نهالی است که در داخل آن، دستاوردهایی چون اشتغال، صادرات و سایر مزایا را به همراه دارد.

وی افزود: برای جذب سرمایه گذار باید مقدمات بسیاری مهیا شود زیرا باید جذابیت و تسهیل‌گری برای بخش خصوصی در وضعیت کنونی اقتصاد کشور انجام داد تا ترغیب شوند و سرمایه خود را بیاورند. در سال ۱۴۰۲ با حرکت جهادی دکتر عبدالملکی، اقدامات جهادی برای جذب سرمایه گذاری در کل مناطق آزاد کشور با نام «بهشت سرمایه گذاری» آغاز شد و اقدامات مطلوبی نیز در ارس انجام گرفت و ظرفیت‌های منطقه تبیین و معرفی شد.

وی با اشاره به موقعیت ایران در زمینه جذب سرمایه گذاری، اظهار کرد: شرایط ایران نسبت به کشورهای منطقه و سایر کشورها برای جذب سرمایه گذاری به جز تحریم‌های بین المللی، بسیار عالی است. هزینه انرژی، نیروی کار، زمین و دیگر آیتم‌های سرمایه گذاری در ایران بسیار پایین تر است و حتی هزینه انرژی تا یک سی ام برخی کشورهای اطراف می‌رسد که باید از این ظرفیت، بهره کافی برده شود.

افزایش ۹ برابری تقاضای بررسی و تایید شده سرمایه گذاری در ارس

کیانی افزود: تقاضای سرمایه گذاری در ارس برای سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۵ همت بود که با بررسی‌های دقیق و وسواسی و درنظر گرفتن اولویت‌های حفظ محیط زیست و سایر محدودیت‌ها، نزدیک به ۶۶ همت تقاضای سرمایه گذاری در مطنقه مورد تایید قرار گرفت. این رقم برای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶.۱ همت بود یعنی طی یک سال شاهد افزایش ۹ برابری تقاضای بررسی و تایید شده سرمایه گذاری هستیم که نتایج آن در آینده دیده می‌شود.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری تحقق یافته در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳ همت بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به حدود ۸.۷ همت یعنی نزدیک به ۱۸۰ درصد رسیده است که نشان می‌دهد ارس توانسته موانع بر سر راه سرمایه گذاری را بردارد و زیرساخت‌های مربوطه را مهیا کند. در این راستا بروکراسی‌های اداری کاهش یافته و قوانین دست و پاگیر حذف شدند و در نهایت توانسته‌ایم به اهداف اصلی راه اندازی مناطق آزاد در کشور نزدیک تر شویم.

وی با بیان این‌که اکنون منطقه آزاد ارس، رتبه نخست را در شاخص‌های سهولت در کسب و کار دارد اما هنوز کار زیادی برای رسیدن به شرایط ایده آل داریم، گفت: باید فاصله بین جذب و تحقق سرمایه گذاری را در سال ۱۴۰۳ کاهش دهیم.

رشد ۱۷ درصدی صادرات در ارس

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در تشریح وضعیت تراز تجاری منطقه آزاد ارس نیز گفت: میزان صادرات ارس از ۱۴۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۲ میلیون دلار (رشد ۱۷ درصد) در سال ۱۴۰۲ رسیده و باعث شده تا تراز تجاری ارس با فاصله معناداری مثبت شود. ارس بر اساس گزارشات گمرک، بین هفت منطقه آزاد کشور، تنها منطقه‌ محصور شده کشور است، یعنی کاملا در کنترل گمرک برای کنترل قاچاق قرار دارد و پیگیر هستیم تا به همراه مثبت شدن تراز تجاری، نخستین منطقه آزاد کشور باشیم که مشمول قانون مالیات ارزش افزوده مصوب مجلس می‌شویم.

وی ادامه داد: تعداد طرح‌های مصوب کمیسون اقتصادی منطقه برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۳ و برای سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۸۸ طرح بوده که افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی ارس در ارمنستان با حضور واحدهای تولیدی از منطقه و استان، گفت: استقبال و دستاوردهای نمایشگاه برگزار شده در ایروان فراتر از تصور ما بود و تمامی واحدهای تولیدی حاضر، فروش‌های بسیار عالی داشتند و به صورت مستقیم به خریدار اصلی وصل شدند که موجب رضایتمندی بالای آن‌ها شد. قرار است تا این نمایشگاه را در تفلیس و باکو برگزار کنیم.

کیانی با بیان این‌که تنها مرز زمینی ایران با اتحادیه اوراسیا در منطقه آزاد ارس و مرز نوردوز قرار دارد، ادامه داد: در تعاملات نمایشگاهی همیشه پایانه لجستیک نوردوز مورد تاکید مسئولان امر بوده و در این راستا نیز آمار بسیار خوبی در صادرات داخلی برای خروج از طریق مرز نوردوز به ثبت رسیده و با افزایش هشت هکتاری وسعت این پایانه در سال ۱۴۰۱ میزان صادرات کالا از ۹۴ میلیون دلار به ۱۳۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسید.

وی با بیان این‌که ترانزیت عبوری کشور بالغ بر ۱۳ میلیون تن است، اظهار کرد: اکنون در شرایط رقابتی بین کشورها برای کریدورها هستیم و کشورها می‌خواهند تا از منافع کریدور استفاده کنند. آذربایجان شرقی ظرفیت بزرگ کریدور شمال-جنوب دارد که مسئولان استانی باید این ظرفیت مهم را غنیمت شمارند. این کریدور در استان، بیش از یک میلیون تن ترانزیت را از مجموع ترانزیت کشور(حدود ۱۰ درصد) دارد ولی متاسفانه در مسیر تبریز-جلفای این کریدور، وضعیت جاده مناسب نیست.

وی با اشاره به این‌که بخشی از این جاده تک بانده بوده که بخشی از پروژه دو بانده کردن آن را منطقه آزاد ارس برعهده دارد، اظهار کرد: شش کیلومتر از جاده مرند-جلفا افتتاح شده و الان ۱.۵ کیلومتر دیگر در آستانه افتتاح است. در سال ۱۴۰۳ بخشی از این جاده که در توافق با راه و شهرسازی برعهده ارس است را تمام می‌کنیم. اگر راه و شهرسازی نیز پروژه را تمام کنند، یکی از کریدورهای مهم استان شامل تبریز-مرند- جلفا دو بانده و ایمن می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در ادامه با اشاره به وضعیت اشتغال در این منطقه، گفت: میانگین شاغلان منطقه از ۱۸ هزار و ۹۱۰ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۱۹ هزار و ۸۵۱ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. تعداد ۱۶ واحد نوپا، نواور و دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ داشتیم که اکنون تعداد ۲۵ واحد در منطقه پذریش شده و تعدادی از این واحدهای دانش بنیان توانستند تسهیلات دریافت کرده و محصول تولید کنند.

تولید ۲۱۰ هزار تن محصول صنعتی در ارس

وی افزود: میزان تولیدات محصولات صنعتی ارس در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۹۰ هزار تن بود که اکنون به ۲۱۰ هزار تن رسیده است و هم‌چنین اکنون حدود ۷۰ هزار تن قیر نیز در منطقه تولید می‌شود. واحدهای قیر ارس جزو موفق ترین واحدها بوده و به شرق ترکیه، گرجستان و ارمنستان صادرات دارند.

وی ادامه داد: ارس، قطب گلخانه‌های هیدروپونیک کشور است و بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ هکتار گلخانه زیرکشت دار. ۳۵۰ هکتار دیگر نیز در حال احداث بوده و بخشی از آن در ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌‍رسد. محصولات استوایی چون موز اکنون در ارس تولید می‌شوند و به زودی به تولید انبوه می‌رسند. این میوه‌ها با کار علمی بر روی بذرها به عنوان محصولی با هدف صادرات تولید می‌شوند.

کیانی با اشاره به پروژه‌های عمرانی منطقه نیز گفت: عملکرد عمرانی ارس در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۷۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ نیز ۴۵۶ میلیارد تومان بود که هدفگذاری کرده‌ایم تا این رقم در سال ۱۴۰۳ به سه برابر برسد. ساخت مدرسه در دستور کار ارس قرار دارد و با قراردادهای بسته شده نمی‌گذاریم تا امسال مدرسه کانکسی در استان باقی بماند. پس از رسیدن به این هدف، مدارس فرسوده را در دستورکار قرار می‌دهیم.