62987585

شهریارپرس/آذربایجان شرقی اول ماه شوال المعظم‌عید سعید فطر است که با رؤیت هلال پایان ماه رمضان ثابت می‌شود.

شب‌زنده‌داری، خواندن نماز عید فطر و دعا، قرائت قرآن، غسل، گفتن تکبیرهای خاص و پرداخت زکات فطریه از اعمال مهم عید سعید فطر است. 

حجت الاسلام و المسلمین رضا الهامی استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با شهریارپرس، عید فطر را عید موفقیت در بندگی خداوند دانست و افزود: طبق روایات هنگام افطاری و شب عید فطر، زمان جایزه دادن خداوند برای بندگان خود است که تقوا پیشه کرده و بندگی خدا را کرده‌اند.

وی ادامه داد: خداوند متعال از روی حکمت و در راستای بالندگی و رشد، یکسری تکالیف، عبادات و وظایفی برای انسان ها در نظر گرفته است که می‌توان به روزه گرفتن اشاره کرد.

وی فلسفه روزه گرفتن را تمرین خودسازی، تقویت اراده برای ترک آمال نفسانی عنوان کرد و افزود: طبق آیات و روایت متعدد قرآنی، روزه‌داری علاوه‌بر افزایش دین‌داری و تقوا، جنبه های اجتماعی نیز دارد.

الهامی تصریح کرد: انسان ها در این ماه مبارک، باید شرایط زندگی افراد نیازمند، کم‌توانا و فقیر را درک می‌کردند و همچنین طبق روایات حفظ عمل سخت‌تر از خود عمل است که مومنان باید این احوال و اعمال را در طول سال نیز حفظ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیم همزبان، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با شهریارپرس/ عید سعید فطر را یکی از دو عید بزرگ مسلمانان دانست و گفت: روز اول ماه شوال، عید سعید فطر و روز دهم ماه ذی‌الحجه عید قربان دو عید بزرگ جهان اسلام هستند.

وی ادامه داد: عید فطر روز دریافت جوایز مسلمانان است که مومنان بعد از یک ماه بندگی و عبادت خدا آماده پذیرش و دریافت هدیه از سوی خداوند منان هستند.

وی به پرداخت زکات فطره نیز اشاره کرد و گفت: مسلمانان در شب عید، باید مبلغی معادل سه کیلو قوت غالب برنج و گندم برای فقرا، نیازمندان و مستحبان پرداخت کنند.

همزبان به جایگاه رفیع روزه‌داری نزد خداوند تاکید کرد و گفت: خداوند خود، پاداش روزه‌داران است و آیات و روایات زیادی در راستای تاکید بر مقام و منزلت روزه‌داری نزد خداوند آمده است.

وی به اقامه نماز عید سعید فطر تاکید کرد و افزود: مردم ایران اسلامی در شهر و روستا های مختلف باید در نماز عید سعید فطر شرکت کنند و در این راستا نیز در کلانشهر تبریز، نماز عید فطر به امامت نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، حضرت آیت الله آل‌هاشم برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عمران عباسپور، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با شهریارپرس/ ضیافت ماه مبارک رمضان را ضیافت ترک انسان از پلیدی و زشتی ها عنوان کرد و گفت: مسلمانان در این یک ماه رفتار، کردار و گفتار فرشته‌ای بخود گرفتند و به فطرت الهی یعنی خداگرایی، دوری از گناهان، عمل به دستورات الهی و کار های نیک شتافتند.

وی تصریح کرد: روزه‌ی واقعی روزه‌ای است که انسان متنبه و از ناظر و حاضر بودن خداوند متعال آگاه شود و انسان باید بعد از یک ماه به این حالت عرفانی دست پیدا و عادت کند.

وی به ادامه و حفظ اعمال و رویکرد های معنوی ماه مبارک رمضان در طول سال تاکید کرد و افزود: ما باید بعد از ماه رمضان گوش، چشم و زبان خود را از محارم، غیبت، تهمت، افترا و دروغ باز بداریم تا به ملکه ذهن و جسمان تبدیل شود.