62970196

شهریارپرس/آذربایجان شرقی حسن بن علی بن ابی‌طالب (ع) دومین امام شیعه و بزرگترین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و سبط اکبر پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بنابر قول مشهور در پانزهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه متولد شد.

امام دوم، زکی، سبط اول، سید، طیب، مصلح، تقی، کریم اهل بیت و ولی از القاب حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و همچنین ابن شهر آشوب به القاب آن بزرگوار، امین، اثیر، امیر، بر، حجت، زاهد، قائم، مجتبی، وزیر، سبط اول، امام ثانی، مقتدی ثالث، ذکر رابع و مباهل خامس افزوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن نستوهی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با شهریارپرس/ به شخصیت والای امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و افزود: شخصیت آن حضرت به گونه‌ای است که دشمنانش زبان به مدح و ستایش او گشوده‌اند، همچنین رابطه امام حسن(ع)با خداوند متعال، شجاعت، کرامت و انفاق آن بزرگوار، مردم داری و سیاست ایشان در مواجه امت اسلامی با مشکلات را می توان از برجسته ترین زوایا این شخصیت والامقام برشمرد.

وی گفت: یک عامل عدم درک و شناخت مردم از امام زمان خودشان باعث مظلومیت این شخصیت عظیم شد، عامل بعدی تاثیری بود که خواص جامعه بر عموم مردم گذاشتند و خواص جامعه با اینکه می‌دانستند امام، حق است و از روی عقلانیت امورات را پیش می‌برد ولی به خاطر مال دنیا، زر و زیور مقابل ایشان قرار گرفتند و در این راستا نیز امام حسن مجتبی(ع) با گذشت چند قرن باز با توجه به این دلایل، در میان امت اسلامی مظلوم هستند.

نستوهی به لقب کریم اهل بیت امام حسن(ع) اشاره کرد و افزود: آن حضرت ملجا و پناهگاه مستضعفان و پناهگاه دل‌های نیازمندان بود و هیچ فقیری از در خانه او دست خالی باز نمی‌گشت، حتی اگر نزد امام چیزی نبود که به نیازمند بپردازد ولی آن حضرت با رفتاری کریمانه، خشنودی فرد نیازمند را محقق می‌ساخت. 

وی تصریح کرد: باید رفتار کریم اهل بیت (ع) الگویی برای ما باشد، آن حضرت علاوه بر اصل انفاق و حمایت از فقرا، حقیقت کمک مومنانه را برای مردم روشن ساخته که همان حفظ عزت، کرامت و شخصیت فرد نیازمند می‌باشد.

کارشناس مذهبی به فضایل ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و افزود: ماه مبارک رمضان ماهی پر برکت برای تمام امت اسلامی است که از گرداب هوا و نفس آزاد شوند و به سمت معشوق واقعی خود یعنی خداوند متعال بشتابند، در این ماه کتاب های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است که به فضیلت این ماه مهربانی می افزاید، در این ماه فقیر و غنی یکی می‌شوند و فضائل اخلاقی در سطح جامعه به بالاترین درجه خود می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی، کارشناس مذهبی نیز در گفت‌وگو با شهریارپرس/ به زندگی پربرکت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و افزود: امام حسن(ع) سبط اکبر رسول الله(ص) و فرزند اول حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) است، این بزرگوار در طول تاریخ مورد مظلومیت واقع شده است.

وی به ترور شخصیتی امام حسن(ع) در طول تاریخ تاکید کرد و گفت: حکومت بنی‌امیه بعد از اینکه امام حسن مجتبی(ع) را مجبور به پذیرش صلح با معاویه کردند، شخصیت، جایگاه ‌و منزلت ایشان را در سطح جامعه و اذهان عمومی خدشه دار کردند، حتی بعضی از تاریخ‌نگاران بی‌سواد شیعی به شخصیت والای آن حضرت اهانت کردند که می‌توان به شایعه ازدواج امام حسن(ع) با ۳۰۰ زن اشاره کرد که کذب محض است.

وی به شهرت و لقب خاص امام حسن(ع) اشاره کرد و افزود: امام حسن مجتبی(ع) با توجه به اینکه در طول زندگی پرفضیلتش سه بار تمام اموال و دارایی خودش را میان مردم بخشش کرده است، کریم اهل‌بیت نامیده می‌شود.

هادی ادامه داد: در این راستا روزی مروان بن حکم که دشمن اهل‌بیت(ع) بود مرکب امام حسن(ع) را دید و گفت(که مرکب زیبایی است) آن حضرت از مرکب پیاده شد و عنان مرکب را به دست مروان بن حکم سپرد.