170989284

تبریز-شهریارپرس- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: اگر موضوع مدیریت مصرف و سواد آبی افزایش یابد می‌توانیم ۳۰ تا ۴۰ درصد در صنعت و کشاورزی صرفه جویی و ذخیره کنیم.

به گزارش روز جمعه  شهریارپرس، یوسف غفارزاده در آیین اختتامیه جشنواره سراسری پوستر مهر آب اظهار کرد: امید دارم این جشنواره‌ها ادامه پیدا کند؛ امسال جشنواره های ملی آب و رسانه و مهر آب توسط شرکت آب و منطقه‌ای برگزار شده که نمود بسیار متفاوتی در کشور داشته است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما یک منطقه خشک و نیمه خشک است، از این‌رو باید با طبیعت آشتی کنیم، گفت: افزایش جمعیت و سطح رفاه و متعاقب آن رشد تقاضا منجر شده که مصرف زیاد شود، از این‌رو طبق آمار، رشد مصرف چندین برابر رشد جمعیت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی متذکر شد: با انواع روش‌ها اعم از ساخت سد، انتقال آب از منابع مختلف تامین آب کرده‌ایم ولی سوال اینجاست که تا کی این نعمت در دسترس ما است؟ بنابراین باید به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم.

وی افزود: مدیریت مصرف و مصرف بهینه آب دغدغه اصلی ماست؛ در موضوع آب یک چهارم بارش دنیا را داریم اما از طرف دیگر 2 برابر مصرف دنیا را نیز داریم.

غفارزاده بیان داشت: ما عملا داریم سهم و حق آبه نسل آینده را استفاده می‌کنیم، این آب ارث نیست بلکه امانت آیندگان است که در دست ماست. وی ابراز کرد: برای هر جایی که کمبود آب دارد، قطعی آب شود سریع به فکر تامین آب می‌رویم ولی باید بدانیم که ظرفیت آب این نیست و ما دست درازی به حقابه آیندگان می‌کنیم.

وی ادامه داد: وقتی یک سدی ساخته می‌شود و برای آن اهداف پروژه و برنامه زمانی تعیین می‌شود، برای مدیریت مصرف آب هم باید نگاه پروژه‌ای داشته باشیم؛ به طور قطع برگزاری چنین جشنواره‌هایی در مصرف بهینه آب کمک بسزایی خواهد بود.

وی اذعان داشت: ما هیچگاه نگفته‌ایم که کمتر مصرف کنید، بلکه گفته‌ایم بهینه مصرف کنید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یادآور شد: موضوع آب موضوعی است که تنها به متولیان آب مربوط نیست، بلکه همه دستگاه‌ها و اقشار مردم در آن سهیم هستند.

وی گفت: ما یک چهارم بارش دنیا را داریم این در حالی است که ۲۵۰ لیتر در شبانه روز میزان مصرف هر فرد در استان است و میزان استاندارد جهانی آن ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است.

غفارزاده متذکر شد: هنرمندان با زبان شیوا و گویای هنر خود می‌توانند فرهنگ مصرف بهینه و اهمیت حفظ آب را به آیندگان نشان دهند و بی تردید میزان اثرگذاری کلام و قلم و هنر هنرمندان بسیار بیشتر و عمیق‌تر خواهد بود.