کریم عابدی و اروجعلی محمدی از جمله کسانی هستند که در نامه‌ای با اعلام برائت از بیانیه 77 نفر از اصلاح‌طلبان، راه حل مشکلات کشور را در صندوق رای دانسته‌اند.

گروه سیاسی آناج؛ پس از انتقادها و واکنش‌ها به بیانیه 77 نفر از اصلاح طلبان که حاکمیت را به اعمال خشونت علیه معترضین متهم کرده بودند، برخی از افراد که نام آن‌ها در این بیانیه منتشر شده بود، با انتشار نامه‌ای از جزئیات مفاد بیانیه مذکور اعلام برائت کرده و آن را تکذیب کردند.

جمعی از فعالین اصلاح طلب که در بین آن‌ها نام کریم عابدی و اروجعلی محمدی از فعالین سیاسی اصلاح طلب استان نیز به چشم می‌خورد، با تعدیل مواضع خود در بیانیه موسوم به 77 نفر، علیه اتفاقات اخیر موضع گیری کرده و راه کار حل شدن این مشکلات را صندوق های رای دانسته اند!

در بخشی از این نامه منتشر شده آمده است:

«مردم بزرگ ایران!

حوادث تلخ رخ داده طی روزهای اخیر که علاوه بر خسارت‌های مادی، روح و جان عده‌ای از مردم این سرزمین را نیز رنجاند فرصتی است تا بار دیگر با یادآوری نعمت بی‌بدیل امنیت، وظیفه خود در قبال حفظ این سرمایه بزرگ را مرور کنیم. شکی نیست که تداوم و بقای هر حکومتی در به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و برخورد هوشمندانه با آن است اما همه ما باید بدانیم که دستیابی به هر نوع اصلاحی در حکومت صرفا در شرایط ثبات و امنیت ممکن بوده و آنچه خارج از این چارچوب نصیب ملت خواهد شد؛ خسارت محض است.

امروز بر همگان روشن است که تداوم وضعیت سابق مصرف سوخت نه تنها هیچ توجیه اقتصادی نداشت بلکه با گسترش روزافزون قاچاق سوخت، شرایط برای تاراج سرمایه‌های ملی فراهم می‌شد. براین اساس ضرورت تدوین برنامه‌ای برای کنترل این مصرف افسارگسیخته از مدت‌ها پیش مورد تأکید کارشناسان قرار داشته است. با این وجود اجرای هر سیاست مفید نیازمند اتخاذ مناسب‌ترین روش اجراست. آنچه در اجرای طرح اخیر کنترل مصرف سوخت به وضوح قابل رؤیت است، شتابزدگی در اجرا، بی‌توجهی به تبعات قابل پیش‌بینی آن، بی‌اعتمادی به مردم و عدم اقناع افکار عمومی و خصوصا سردرگمی دولت در مواجهه با نتایج طرح است. بر این اساس ضرورت بازگشت به اصل تدبیر در تصمیم‌گیری‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

هموطنان شریف!

بی‌شک بخشی از خشونت‌های روزهای اخیر نتیجه برنامه‌ریزی بدخواهان خارجی مردم ایران بوده که نه تنها سعادت ملت بزرگ ایران کوچکترین اهمیتی برایشان ندارد بلکه تجربه تاریخی نشان می‌دهد تاکنون از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به منافع این مردم دریغ نکرده‌اند. وقتی ولیعهد جوان عربستان سخن از کشاندن جنگ به داخل خیابان‌های ایران می‌گوید؛ عجیب نیست که در برخی مناطق کشور شاهد حضور افراد مسلح در میان معترضین باشیم. بنابراین ضمن تأکید بر ضرورت شنیدن صدای به حق ملت در اعتراض به بی‌تدبیری‌های دستگاه‌های مسئول و همچنین ضمن دعوت نیروهای حافظ نظم و امنیت به تداوم صبر و مدارا با مردم، برخورد هوشمندانه ملت با شیطنت‌ها را مورد تأکید قرار داده و تصریح می‌کنیم نباید اجازه داد تا منافع اعتراضات به حق مردم به سبد بیگانگان و دشمنان ایران و ایرانی برود چرا که آنان به چیزی کم‌تر از نابودی امنیت ملی این سرزمین و دستاوردهای مردم آن بسنده نخواهند کرد.

در نهایت و با توجه به انتساب بیانیه‌ای نه چندان دقیق به 77 نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب طی روزهای اخیر؛ ما امضاءکنندگان این بیانیه ضمن رد برخی مفاد بیانیه مذکور و اعلام بی‌اطلاعی خود از نحوه تدوین و انتشار آن، تأکید می نماییم تنها راه حل مشکلات کشور رجوع به صندوق رأی می باشد و بر رد هر نوع راهکار خشونت‌آمیز جایگزین پافشاری می‌کنیم. همه ما باید بدانیم که مسیر هر نوع اصلاح و بهبودی فقط و فقط از مسیر مشارکت سیاسی و صندوق رأی می‌گذرد و لاغیر.»

این نامه در حالی منتشر شده است که برخی از رسانه از احتمال دستکاری بندهای بیانیه و جعل امضا توسط مصطفی تاج زاده خبر داده بودند. هرچند این خبر هنوز تایید نشده است اما خود نامه برائت از بیانیه نیز جای ابهام و تعجب دارد چراکه امضا کنندگان این نامه همان کسانی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 92 و 96 با جدیت از روحانی حمایت کرده و اکنون به صورت ضمنی اتفاقات اخیر را از چشم دولت می بینند.

این افراد در حالی از مشارکت سیاسی و رجوع به صندوق های رای سخن به میان آورده اند که گویا وضعیت موجود و فعلی مربوط به کشوری خارجی است که در آن انتخاباتی رخ نداده است. ویا اتفاقات پیش آمده مربوط دولت های قبلی است.