170402850

تبریز-شهریارپرس/ سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: کهن شهر تبریز می تواند در بطن روابط دوستانه ۲ کشور در زمینه و محورهای آموزش، تجارت و بحث‌های اجتماعی قرار گیرد.

به گزارش شهریارپرس/ ویکا مازوی کومالو روز چهارشنبه در دیدار با شهردار تبریز اظهار کرد: امید است در دیدار روسای جمهور ۲ کشور، ظرفیت‌های اقتصادی به بهترین شکل ممکن مورد بهره‌برداری قرار گیرد چرا که اشتراکات زیادی بین طرفین وجود دارد.

وی با اشاره به موافقت خود با انعقاد پیمان خواهرخواندگی تبریز با شهرهای آفریقای جنوبی، اظهار کرد: روش‌های خواهرخواندگی شهرهای آفریقای جنوبی در حال بررسی است تا از ظرفیت های موجود شهرهای دنیا به بهترین وجه ممکن بهره برداری شود.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: بعد از این ملاقات با مراجع ذی ربط در آفریقا، نظر آن ها در خصوص آمادگی تبریز برای انعقاد پیمان خواهر خواندگی با یکی از شهرهای آفریقای جنوبی اعلام می شود.

مازوی کومالو، با بیان اینکه برای بار دوم به تبریز سفر کرده ام، ادامه داد: تبریز به غایت شهری زیبا و تمیزی است که جا دارد به سبب تمیزی و پاکیزگی این شهر از مسوولان شهری تشکر کرد.

وی با اشاره به بازدید از شرکت تراکتورسازی تبریز، یادآور شد: این شرکت در سال های پیش روابط و تعاملاتی خوبی با آفریقای جنوبی داشت بر همین اساس تلاش می شود مبادلات تجاری با تراکتورسازی و دیگر شرکت های صنعتی تبریز تقویت شود.

مازوی کومالو ادامه داد: شرکت تراکتورسازی در زمینه تولید ژنراتور فعالیت های مثمرثمری داشته و با توجه به اینکه آفریقای جنوبی نیاز به صرفه جویی در انرژی دارد در این زمینه می توان همکاری های گسترده‌ ای انجام داد.

شهردار تبریز از سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی برای شرکت در همایش بین المللی سرمایه گذاری ۲۰۲۳ دعوت کرد

شهردار تبریز نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری ۲۰۲۳ در مهر امسال گفت: از مجموعه‌های سرمایه گذاری و اقتصادی آفریقای جنوبی دعوت می شود در این همایش شرکت کنند.

یعقوب هوشیار، افزود: آفریقای جنوبی در حوزه بازرگانی و سرمایه‌گذاری تجربه خوبی دارد که این موضوع می‌تواند راهگشای ارتباطات آتی تبریز با این کشور باشد.

وی با بیان اینکه در سفر قبلی پیشنهاد خواهر خواندگی تبریز با یکی از شهرهای آفریقای جنوبی مطرح شد و این موضوع بی نتیجه باقی مانده است، اظهار کرد: این خواهرخواندگی می‌تواند جهت توسعه همکاری‌های مشترک نقش ایفا کند.

شهردار تبریز گفت: ظرفیت‌های این شهر در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برجسته بوده و به عنوان قطب اقتصادی ایران مطرح است به طوری که مردم تبریز به اقتصادی بودن مشهور هستند.

هوشیار، ادامه داد: دسترسی آسان به بازارهای جهانی مانند حوزه قفقاز، اروپا و آسیای میانه، تبریز را تبدیل به قطب تجاری منطقه کرده و مجموعه‌های اقتصادی زیادی مانند تراکتورسازی، ماشین‌سازی، صنایع شیرینی و شکلات در این شهر فعال هستند.

وی با بیان اینکه تبریز در طول تاریخ به عنوان پایتخت ایران نقش بسزایی در حوزه های مختلف ایفا کرده است، یادآور شد: در زمان کنونی نیز تبریز به عنوان شهری که در عرصه‌های اجتماعی تکیه‌گاه اجتماعی بوده، مطرح است.

شهردار تبریز گفت: زبان ترکی در تبریز و آذربایجان‌شرقی ظرفیت بزرگی است که می‌تواند بخش عمده ای از منطقه را زیر پوشش قرار داده و مراودات با دیگر کشورهای همسایه را تسهیل کند.

هوشیار، با اشاره به وجود یکهزار و ۸۰۰ جاذبه توریستی و گردشگری در تبریز، افزود: این تعداد اثر گردشگری شاخص، اهمیت تبریز را در این حوزه نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران و آفریقای جنوبی، آسیب‌های برای ۲ کشور وارد کرده است، اظهار کرد: این تجربه تاریخی برای کشورها می‌تواند برای آینده بیان شود و با تکیه بر اراده ملت خود می توان بر تمام مشکلات فائق آمد و امید است آفریقای جنوبی نیز این مسیر را طی کند.

170402916

توسعه تجارت و روابط دوستانه با آفریقای جنوبی در برنامه مدیریت شهری تبریز است

رییس شورای اسلامی تبریز نیز در این دیدار با بیان اینکه مسایل فرهنگی و اجتماعی مشترکی بین تبریز و برخی شهرهای آفریقای جنوبی وجود دارد، گفت: توسعه تجارت و روابط دوستانه با آفریقای جنوبی در برنامه مدیریت شهری تبریز است.

حجت الاسلام رسول برگی، با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی، کشوری توسعه یافته است، افزود: اصلاحات عظیمی که بعد از سال ۲۰۰۴ میلادی در امر آموزش عالی در این کشور به وجود آمده و پیشرفت‌های علمی که در دانشگاه‌ها انجام شده، بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تبریز نیز در حوزه علمی، شهری دانشگاهی و علمی بوده و می توان در این خصوص با آفریقای جنوبی تعامل کرد، یادآور شد: تنوع قومی و زبانی آفریقای جنوبی از ویژگی های این کشور است و ایران نیز چنین ویژگی دارد و زبان ترکی، از زبان‌های رایج در کشور است.