62624126

شهریارپرس/آذربایجان شرقی عضو هیات مدیره گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: تراکتورهای تولیدی ایران در مزارع ۲۵ کشور دنیا در حال شخم زنی هستند.

مجید رسولی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: تراکتور سازی در حالی در فضای رقابتی کنونی مشغول کسب و کار است که واردات تراکتور به کشور ممنوع نبوده و تعرفه واردات این محصول بین یک تا چهار درصد است.

وی یادآور شد: هر فرد به راحتی با پرداخت یک درصد از قیمت یک تراکتور می‌تواند آن را وارد کشور کند پس نیازی به تلاش برای رقیب تراشی برای تراکتورسازی نیست چرا که تراکتورسازان به راحتی رقیب دارند و حتی چندین شرکت تراکتورسازی در کشور مشغول تولید تراکتور در کنار این مجموعه هستند و تولیدات این گروه در فضای کاملا رقابتی آزاد مورد اقبال و درخواست کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی درباره افزایش قیمت تراکتور نیز اظهار کرد: افزایش قیمت در کشور در تمامی بخش‌ها و طبیعتاً در مواد اولیه تولید تراکتور نیز اتفاق افتاده پس چطور از تراکتورسازی توقع دارند بدون افزایش قیمت به تولید خود ادامه دهد؟ مگر امکان پذیر است؟ اگر افزایش قیمت در محصولات تولیدی این مجموعه اعمال نشود، در تامین هزینه مواد اولیه و تولید با مشکل مواجه خواهیم و عملا خطر توقف خط تولید اتفاق خواهد افتاد.

رسولی بر لزوم حمایت از کشاورز و کشاورزی تاکید کرد و گفت: تراکتورسازی به نوبه خود و با تمام توان از کشاورز و مشتری خود حمایت کرده و با کمترین حاشیه سود یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد در حال تولید محصولات خود بوده و روز به روز نیز به منظور تامین نیاز داخلی بر ظرفیت تولید خود می‌افزاید و حتی در محصولاتی که نیاز کشاورزی کشور ایجاب کند اقدام به تحقیق و توسعه و طراحی محصول می‌کند.

معاون مالی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از مسئولان و نهادهای ذیربط خواست حتی به اندازه چند درصد از تلاش شرکت تراکتورسازی از کشاورزی این سرزمین حمایت کنند و پیگیر عدم تخصیص اعتبارات مکانیزاسیون بخش کشاورزی به کشاورزان در بیش از دو سال گذشته باشند و از ذینفعان بخواهند تا در این مورد پاسخگو باشند که چرا کشاورز ما از سال ۱۴۰۰تا به امروز از این حق قانونی خود محروم بوده و نمی‌تواند برای خرید تراکتور تسهیلات بگیرد و چندین سال است صف‌های خرید تراکتور در جهاد کشاورزی بی داد می کند.

وی در بحث کیفیت تراکتور نیز اظهارکرد: به محض شروع فعالیت در تراکتورسازی معاونت کیفیت در این مجموعه راه اندازی و ماموریت‌های لازم جهت ارتقای کیفیت به این معاونت داده شد و در اصل جزو اولویت‌های تراکتورسازی ارائه محصولی با کیفیت به کشاورزان بوده و در این زمینه نیز توفیقات خوبی به دست آمده است، از گواهی‌نامه‌های استانداردی که در تمامی بخش‌ها اخذ می‌شود تا گواهی نامه های بین المللی که برای صادرات تراکتور لازم است، دریافت می شود تا جایی که اواخر سال گذشته گواهی استاندارد روسیه دریافت شد و این به این معنی است که تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی ایران از نظر استاندارهای جهانی قابلیت حضور در منطقه اوراسیا را در کنار سایر کشورها دارد.

رسولی همچنین یادآور شد: شرکت تراکتورسازی حتی برای پشتیبانی از کشاورز و مشتریان خود در بحث کیفیت، تولیدات خود را با ۲ سال ضمانت، به پشتوانه ۲۰۰ شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش خود در سراسر ایران عزیز به فروش می‌رساند و این بدان معنی است که هر نوع مشکل در بحث کیفیت و یا قطعات طی مدت اعلام شده بر عهده تراکتورسازی بوده و کشاورزان می توانند در مدت دو سال با خیال راحت با محصول خود به کشت و زرع در مزارع خود بپردازند ، هرچند بحث گارانتی ۱۰ ساله تراکتورهای تولیدی تراکتورسازی را نیز باید به این بخش از خدمات اضافه کرد.

وی گفت: برعکس سایر محصولات صادراتی از کشور که معمولا با قیمت پایین تر از قیمت داخلی به بازارهای  جهانی عرضه می شوند تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی با سه برابر قیمت داخلی به بازارهای جهانی عرضه می شوند و طبیعتا تراکتورسازی با این روند باید مشتاق صادرات باشد اما در چند سال اخیر تراکتورسازی تنها بخش اندکی از تولیداتش را به بازارهای صادراتی اختصاص داده و تامین کشاورزان داخلی را در حالی به صادرات اولویت داده که مشتریان پروپا قرصی در اقصی نقاط دنیا دارد.