62322511

شهریارپرس/آذربایجان شرقی رئیس هیئت مدیره انجمن ام اس آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه این بیماران نباید پس از ابتلا به ام اس همه چیز را تمام شده بدانند، گفت: بیمارانی هستند که سالیان سال با مصرف دارو به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند و حتی بعضی از بیماران در رشته‌های مختلف ورزشی جزو افراد موفق  هستند.

دکتر علی اکبر طاهر اقدم در گفت‌وگو با شهریارپرس/ با اشاره به وضعیت تولید داروهای مصرفی بیماران مبتلا به ام اس، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به ام اس عمدتا در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری نهم خرداد (سی‌ام می) به عنوان روز جهانی ام اس، شعار امسال روز جهانی این بیماری را "همبستگی ملی برای درک درست و واقعی از ام اس" عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بیماری ام اس شایع‌ترین بیماری خود ایمنی التهابی عصبی در بزرگسالان جوان است،  متوسط سن بیماران را تقریبا ۳۰ سال، دانست و افزود: این بیماری در بین زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است.

این متخصص مغز و اعصاب با برشماری برخی علائم بیماری خود ایمنی ام اس و اشاره به علایم متنوع بیماری، خاطرنشان کرد: این بیماری ممکن است در افراد مختلف، خود را با علایم متفاوتی نشان دهد؛ شایع‌ترین علائم بیماری ام اس، تاری دید یک چشم، دو بینی، اختلال تعادل و کرختی اندام‌ها و خستگی زودرس بوده، هرچند وجود این علایم دلیل قطعی بیماری فوق نیستند؛ بنابراین لازم است هر فردی با این علایم حتما به یک متخصص مغزو اعصاب مراجعه کرده و بعد از معاینه و بررسی‌های لازم در صورت تایید بیماری در اسرع وقت شروع به درمان کند.

وی با بیان اینکه علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است، متذکر شد: عواملی مانند فاصله از خط استوا، عوامل ژنتیکی، کمتر در معرض نور خورشید قرارگرفتن، کاهش ویتامین دی بدن و مصرف دخانیات در بروز ام اس موثر هستند، این بیماری انواع مختلفی دارد که ‌شایع‌ترین نوع آن، نوع عود کننده بهبود یابنده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ام اس آذربایجان شرقی با اشاره به تاسیس انجمن ام اس این استان در سال ۸۵ توسط جمعی از خیران و متخصصان مغز و اعصاب، این انجمن را جزو فعال‌ترین سازمان‌های مردم نهاد سلامت خواند و گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ بیمار عضو انجمن هستند که دو سوم آن‌ها ساکن تبریز و بقیه ساکن شهرهای دیگر استان هستند.

وی ادامه داد: هیئت مدیره انجمن ام اس آذربایجان شرقی متشکل از اساتید دانشگاه و خیران با حمایت هیئت امنای انجمن در تامین دارو و بسته‌های معیشتی ‌و تشکیل کلاس‌های متنوع و … در کنار بیماران حضور دارند. از کلیه بیماران مبتلا به ام اس درخواست می‌کنیم  نسبت به عضویت در انجمن به آدرس انجمن مراجعه کنند.