پوستر جشنواره منطقه ای رسانه‌های شمال غرب در تبریز رونمایی شد

شهریارپرس/ پوستر جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری شمالغرب کشور با حضور جمعی از فعالان رسانه‌ای آذربایجان‌شرقی در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز رونمایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آیین گفت: اگر زمانی اهمیت رسانه برای برخی از مدیران در سطوح ملی و محلی روشن نبود، امروز همه متولیان ا مر به جایگاه و اهمیت رسانه فعال و حرفه ای آگاه شده اند.

سیدقاسم ناظمی افزود: اگر چه توجه به کثرت رسانهها، مقبول و ایجاد فرصت برابر برای همه شهروندان برای تاسیس رسانه های جدید است، اما اگر کیفیت در این میان مغفول بماند، شاهد اتفاقاتی خواهیم بود که در هفته های گذشته شاهد آن بودیم که طی آن مرجعیت رسانه های رسمی توسط شبه رسانهها و صفحات شبکه های اجتماعی از میان رفت.

وی اضافه کرد: تضعیف مرجعیت رسانه های رسمی و مجوزدار موجب شد که مخاطب ایرانی سر درگم بماند و نداند خبر درست و مستند را از کدام منبع و مرجع اخذ کند.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادهای رقابت محور از قبیل جشنوارههای رسانه ای از جمله راهکارهای برون رفت از این وضعیت است که در آن نهادهای بالادستی و حامی بدانند کدام رسانه ارزش حمایت دارد، محتوامحور است و می تواند به برآورده شدن نیازهای مخاطب کمک کند.

ناظمی تشریح کرد: بر این اساس لازم است رویدادهای مرتبط با حوزه رسانه به دور از هر گونه ملاحظه و با لحاظ کردن اصول و شاخص های رقابت حرفهای برگزار شوند؛ بعضاً جشنواره های رسانه‌ای در گذشته به گونه‌ای برگزار شده که توزیع جوایز در آن مبتنی بر کسب رضایت حداکثری بوده که این رویه از اصول حرفه ای روزنامه نگاری و قواعد برگزاری رویدادهای رسانه ای خارج است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ما امروز به شدت از ضعف تولید محتوا در رسانه‌های رسمی و دارای مجوز رنج می‌بریم، گفت: البته بروز این وضعیت نیز با ضعف اقتصاد رسانه و محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت آنها ارتباط مستقیم دارد؛ این وضعیت همچنیین عقب ماندگی ما را در جنگ روایت ها و بیان روایت اول آشکار می کند.

وی یادآوری کرد: در این شرایط، وظیفه نهادهایی مثل خانه مطبوعات و انجمن هایی صنفی این است که بتوانند این معادله را معکوس کنند و این امر نیز با برگزاری برنامه های جنبی آموزشی و تبادل اندیشه در حین برگزاری جشنواره های رسانه ای میسر است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این آیین، با بیان اینکه تبریز ظرفیت تبدیل به نقطه ثقل رسانه‌ای شمال غرب کشور و منطقه استراتژیک قفقاز را دارد، اظهارکرد: البته تحقق این مهم بایسته های خاص خود را دارد که ان شاء الله این جشنواره نقطه عطف توجه به این الزامات و بایسته ها باشد.

حسن گلی با بیان اینکه کشورهای منطقه قفقاز می توانند به دلیل اشتراکات تاریخی و فرهنگی و نیز علاقمندی مردمان این کشورها به ایران و مخصوصا تبریز روابط مستحکم و همه جانبه‌ای با کشورمان داشته باشند، افزود: متاسفانه برخی محافل و افراد سیاسی، تحت تاثیر سیاست‌های ایران ستیزانه رژیم صهیونیستی در مسیر اشتباهی گام بر می دارند که مغایر منافع و خواست عمومی افکار عمومی منطقه می باشد.

وی با اشاره به اختصاص یکی از محورهای ویژه فراخوان جشنواره منطقه ای مطبوعات شمالغرب به مباحث منطقه قفقاز ابراز امیدواری کرد تا اندیشمندان و اصحاب رسانه بتوانند در بستر این جشنواره ایده ها و راهکارهای خود در ارتباط با تحکیم مناسبات همه جانبه ایران و کشورهای منطقه قفقاز را ارائه نموده و در راستای تبیین واقعیت‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و تنویر افکار عمومی ایفای نقش فعال داشته باشند.

براساس این گزارش جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری شمال غرب در چهار محور بخش اصلی و ۲ محور بخش ویژه و در ۹ قالب رسانه ای برگزار و آیین اختتامیه آن در ایام الله دهه فجر برگزار می شود.

 به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، شرکت کنندگان می توانند آثار تولیدی خود در فاصله اول آذر ۱۴۰۰ تا اول دی ماه سال جاری را در محورها و قالب های اعلامی در سامانه متمرکز جشنواره های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آدرس http://pressfestival.ir بارگذاری کنند.