افزایش ترانزیت ریلی کالا بین ایران و ترکیه به بیش از یک میلیون تن در سال

شهریارپرس/مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: با امضای تفاهم نامه همکاری در نشست مرزی بین مسوولان راه آهن ایران و ترکیه، میزان ترانزیت ریلی بین این کشورها به بیش از یک میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

محمدرضا قربانی، روز سه شنبه در حاشیه چهل و دومین نشست دیدار مرزی بین راه آهن های ایران و ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون میزان ترانزیت ریلی کالا از ایران به ترکیه از طریق راه آهن آذربایجان و ناحیه پنج مالاتیای ترکیه ۸۰۰ هزار تن در سال است.

وی اظهار داشت: نشست دیدار مرزی بین راه آهن های ایران و ترکیه برای تسهیل و روانسازی حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور، ترانزیت کالا و راهکارهای لازم برای توسعه آن و مسایل بین راه آهن های ۲ ناحیه برگزار شد.

مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: در این نشست مشکلات موجود در حوزه حمل ونقل ریلی بین ۲ کشور مطرح و مقرر شد این مشکلات با همکاری متقابل برطرف شود.

قربانی، با اشاره به تعطیلی فعالیت حمل و نقل ریلی ترکیه در روزهای شنبه و یکشنبه، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد راه آهن ترکیه در حوزه حمل و نقل ریلی روز یکشنبه فعالیت داشته باشد.

وی یادآوری کرد: هم اکنون یک هزار و ۴۰۰ واگن در حوزه حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه از طریق راه آهن آذربایجان تردد می کنند که از این تعداد ۶۵۰ واگن ایرانی و ۷۵۰ واگن ترکیه ای هستند در حالی که هشت ماه پیش فقط ۵۰۰ واگن ترکیه در حمل و نقل بین المللی فعال بودند.

مدیرکل راه آهن آذربایجان با اشاره به تعطیلی حمل و نقل ریلی مسافر بین ۲ کشور ایران و ترکیه، گفت: در این جلسه حمل و نقل بین المللی مسافر از طریق راه آهن نیز مطرح و مقرر شد این موضوع در جلسه ای بین مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل راه آهن ترکیه در تهران مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

قربانی، ادامه داد: تلاش می شود حمل و نقل ریلی مسافر بین ایران و ترکیه با رفع مسایل و مشکلات موجود تا پایان سال در مسیر تهران- تبریز- وان - آنکارا راه اندازی شود.

افزایش تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه از طریق راه آهن در منطقه آسیای میانه

مدیرکل ناحیه پنج راه آهن ترکیه نیز با اشاره به چهل و دومین نشست مرزی بین راه آهن های ایران و ترکیه گفت: در این دیدارها با طرف های ایرانی موارد مورد علاقه طرفین در حوزه حمل و نقل بین المللی کالا از طریق ناوگان ریلی مطرح شد و طرفین بر افزایش تبادلات تجاری از طریق راه آهن در منطقه آسیای میانه تاکید کردند.

علی کارآبی، ابراز امیدواری کرد: توافقات انجام شده در این نشست ها پس از رفع مشکلات موجود، طی سال جاری برای تسهیل و روانسازی حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور عملیاتی شود.

 نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد.

راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.

شرکت حمل و نقل ریلی رجا در راستای توسعه حمل و نقل ریلی، قطار تبریز – وان را با همکاری راه آهن ترکیه در سال ۱۳۸۰ راه اندازی کرد.