تزریق دُز چهارم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال ضروری است

شهریارپرس/ مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تزریق دُز چهارم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال و همچنین کادر بهداشت و درمان ضروری است.

سیمین خیاط زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، زمان کنونی را بهترین موقع برای تزریق دُز چهارم واکسن کرونا اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر که روند افزایشی چندانی در زمینه شیوع ویروس کرونا وجود ندارد، افراد بالای ۶۰ سال و کادر بهداشت و درمان و نیز افرادی که تاکنون دزهای قبلی خود را دریافت نکرده اند، می توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون برای دریافت واکسن های خود اقدام کنند.

وی از تداوم واکسیناسیون کرونا در مراکز بهداشت سراسر آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: تمامی واکسن‌هایی که برای گروه‌های سنی مختلف مورد نیاز است، در استان موجود بوده و افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت و واکسیناسیون، واکسن خود را دریافت کنند.

خیاط زاده ادامه داد: هم اکنون علاوه بر مراکز بهداشت سراسر استان، مرکز واکسیناسیون نصف راه تبریز نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ تمامی روزهای هفته و ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ روزهای تعطیل در خدمت مراجعه کنندگان است.

وی از روند آهسته‌ افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی روزهای اخیر خبر داد و با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر اعلام شده است که وضعیت شیوع کرونا در کشورهای اروپایی روبه افزایش بوده و سویه‌ جدیدی از امیکرون شروع به انتشار کرده است، اعلام کرد: این شرایط در تعداد موارد ابتلا و فوتی تاثیر گذاشته و افزایش یافته‌ است.

خیاط زاده با بیان اینکه پس از انتشار این ویروس در کشورهای اروپایی، به دلیل رفت و آمدها و وجود شرایط خاص، در ماه‌های آتی نیز احتمال ورود ویروس به منطقه و کشور ما وجود دارد، یادآور شد: این وضعیت می تواند بر بروز تعداد موارد ابتلا و بستری تاثیر بگذارد.

به گفته وی کرونا تمام نشده است و اتمام آن باید توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شود که نه تنها این خبر تاکنون اعلام نشده، بلکه تذکر هم داده شده است که ویروس همچنان وجود دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن همچنان تداوم یابد.

خیاط زاده گفت: در ایران هم طی هفته‌های اخیر با روند آهسته‌ و افزایشی موارد ابتلا به کرونا روبرو هستیم که اگر موارد بستری افزایش یابد، شروع موج جدید اطلاع رسانی می شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند، افزود: در فضاهای بسته باید از ماسک استفاده شود و افراد علامت‌دار نیز موظف هستند در جمع حاضر نشوند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا مجبور هستیم دُز یادآور را تکرار کنیم و به همین منظور برای گروه سنی پنج تا ۱۲ سال دُز یادآور نیاز نیست و تنها دو دُز واکسن تزریق می‌شود.

خیاط زاده اظهار داشت: برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز دو دُز کافی است، مگر اینکه بیماری خاص زمینه‌ای داشته باشند تا دُز یادآور تزریق شود و در گروه سنی بالای ۱۸ سال نیز دُز سوم تزریق شده است و اگر ۶ ماه از تزریق دُز سوم سپری شده باشد و بیماری زمینه‌ای هم داشته باشند، دُز چهارم باید تزریق شود.