رکورد ورود گردشگر خارجی به آذربایجان‌شرقی شکسته شد

شهریارپرس/ معاون گردشگری مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی از شکسته شدن رکورد پنج ساله ورودی گردشگر خارجی به این استان خبر داد.

علیرضا بایرام زاده روز دوشنبه  مجموع ورودی گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون را بیش از ۳۰ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: این آمار مربوط به گردشگرانی از سراسر جهان است که در هتل ها و مراکز اقامتی آذربایجان شرقی به طور رسمی و برای چند روز اقامت کرده اند.

وی اظهار داشت: این تعداد ورود گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی نسبت به دوران محدودیت ۲ ساله کرونایی حدود ۳۰۰ درصد و نسبت به دوره قبل از شیوع کرونا نیز بیش از ۱۰۰ درصد رشد نشان می دهد که ارقام بسیار بالا و قابل توجهی به شمار می رود.

بایرام زاده بیشترین تعداد ورودی گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون را مربوط به کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات عربی متحده و بحرین، روسیه، چین، آلمان، سوئد، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بیان کرد.

وی با بیان اینکه برنامه جامع و مدونی برای توسعه ورودی گردشگری خارجی به آذربایجان شرقی تهیه و اجرایی می شود، توجه به جذب توریست از کشورهای همسایه را یکی از اولویت های اصلی این برنامه ها بیان کرد که در فاز اول آن کشورهایی همچون عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار گرفته اند.

بایرام زاده ادامه داد: برای هر یک از کشورهای هدف، برنامه ای مجزا تهیه شده است که در نشست های تخصصی با آژانس های گردشگری داخلی و نیز مذاکره و رایزنی با طرف های خارجی مورد بررسی قرار می گیرد تا درسریع ترین زمان ممکن نسبت به توسعه این بخش صنعت گردشگری گام های عملی برداشته شود.

وی با بیان اینکه در مراحل بعدی دعوت از شرکت های مسافری و گردشگری خارج از استان در دستور کار قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: در این رابطه نیز مذاکراتی با فعالان گردشگری سایر استان ها و تهران در حال انجام است.

بایرام زاده نیمه اول سال را فصل اصلی و مهم گردشگری در آذربایجان شرقی برشمرد و با تاکید بر اینکه تمامی امکانات و توانمندی های میراث فرهنگی و گردشگری استان برای جذب گردشگری حداکثری در فصل بهار و تابستان باید بسیج شود، گفت: در این زمینه به شدت نیازمند همکاری سایر دستگاه های خدمات رسان و رسانه های گروهی هستیم.

وی از آذربایجان‌شرقی به عنوان پنج استان برتر کشور در زمینه گردشگرپذیری یاد کرد و افزود: هر چند شیوع و گسترش ویروس کرونا در ۲ سال گذشته ضربات مهلکی بر پیکره صنعت گردشگری جهان، کشور و استان وارد کرد، اما با این وجود تحرکات خوبی در این حوزه طی این مدت با وجود تمامی کمبودها و نارسائی ها به انجام رسیده است.

بایرام زاده، توسعه صنعت هتل سازی و توجه به کیفیت بخشی به اماکن اقامتی آذربایجان شرقی را از اولویت های مهم و اصلی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان برشمرد و اضافه کرد: در این راستا فعالیت های مناسبی در حوزه سرمایه گذاری برای ساخت و تجهیز هتل و هتل آپارتمان و نیز استانداردسازی آنها در ۲ سال اخیر و با شیوع کرونا صورت گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر تعداد هتل های ۵ ستاره تاپ آذربایجان شرقی از استان های اصفهان و فارس بیشتر است.

بایرام زاده مجموع هتل و هتل آپارتمان های ستاره دار آذربایجان شرقی را ۷۳ باب اعلام کرد که به گفته وی از این تعداد پنج هتل پنج ستاره آماده ارایه خدمات به گردشگران خارجی و داخلی است.