مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی به دنبال ثبت رکوردهای جهانی باشد شهریار پرس/مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه جذب اعتبار لازم برای تکمیل و بهره‌برداری از مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور ضروری است، گفت: این مرکز که در مراغه قرار دارد، باید به دنبال مطالعات دیرینه و ثبت رکوردهای جهانی باشد.

 «شهنام اشتری» در آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه که از امروز، سه‌شنبه به مدت سه روز در مراغه برگزار می‌شود، افزود: منطقه فسیلی مراغه از مناطق منحصربفرد فسیل‌های مهره‌داران در سطح جهانی است و همین ظرفیت نیز زمینه ثبت رکوردهای جهانی در مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی را فراهم کرده است. 

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به ارزش این منطقه و با هدف حفاظت، یکهزار و 26 هکتار از آن را با عنوان سازند مراغه به عنوان اولین اثر طبیعی ملی فسیلی کشور ثبت کرده و اولین قدم را برای مطالعات ملی و جهانی در این منطقه فراهم کرده است. 

وی همچنین برگزاری این همایش را در جهت معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر این منطقه مفید دانست و بیان کرد: تبادل‌نظر علمی و ارایه یافته‌های علمی دیرینه‌شناسی در این همایش می‌تواند سرآغاز شکوفایی مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور باشد.

«دیمیتریس کوستوپولوس/Dimitris kostopoulos»، دیرینه‌شناس یونانی نیز اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه منطقه فسیلی مراغه در مطالعات دیرینه‌شناسی جهان از اهمیت ویژه برخوردار است، گفته بود که «استخراج داده‌های جدید از این منطقه مورد استقبال و انتظار است و بر همین اساس مطالعه‌های دیرینه‌شناسی آن باید ادامه یابد».

دیرینه‌شناسی مهره‌داران و بی‌مهرگان، دیرینه‌شناسی گیاهی و پالینولوژی، دیرینه‌شناسی اثر فسیل‌ها، ریزدیرینه‌شناسی، سیستماتیک و تاکسونومی، فیلوژنی و فرگشت و داده‌پردازی و مطالعات کمی دیرینه‌شناسی از محورهای این همایش ملی است.

قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی، موزه‌داری و مجموعه‌داری در دیرینه‌شناسی، جاذبه‌های دیرینه‌شناختی در زمین گردشگری، زمین باستان‌شناسی، دیرینه‌شناسی و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری از محورهای دیگر دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران به میزبانی مراغه محسوب می‌شود.