شکسته شدن درختان و آلودگی هوا براثر طوفان در آذربایجان‌شرقی

شهریار پرس/ مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی گفت: براثر وزش باد شدید و طوفان تعدادی از درختان در سطح استان شکسته و منجر به گرد و غبار و آلودگی هوا شده است.

محمدباقر هنربر روز دوشنبه  با اشاره به وزش باد شدید و ایجاد طوفان در سطح استان، اظهار کرد: گزارش شکسته شدن تعدادی درخت در تبریز و برخی شهرهای استان به ما رسیده که خوشبختانه تا این لحظه هیچ گونه خسارت جانی و مالی نداشته است.

وی با بیان اینکه طوفان منجر به ایجاد گرد و غبار در منطقه و همچنین آلودگی هوا شده و شاخص آلودگی هوای تبریز برابر ۱۶۸ و بالاترین حد آلایندگی است، تاکید کرد: همچنان که پیش از این نیز از طرف مدیریت بحران کشور هشدار نارنجی داده شده است، از عموم مردم تقاضا می کنیم از تردد در فضای باز حدالامکان خودداری کنند و به خصوص کودکان و افراد سالمند و بیماران ریوی به هیچ وجه بیرون نروند.

هنربر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در هنگام طوفان خطر سقوط اشیا وجود دارد، از مردم در خواست می کنیم که هنگام تردد در بیرون مراقب اطراف خود بوده و از ایستادن زیر تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تابلوهای مغازه، داربست و ساختمان های در حال ساخت خودداری کنند؛ همچنین به پیمانکاران پروژه های عمرانی توصیه می شود در بحث سازه های موقت و بناها حتما موارد ایمنی را رعایت کنند.

تداوم ناپایداری تا سه روز آینده

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی نیز  با اشاره به تداوم ناپایداری هوا تا سه روز آینده در استان، اظهار کرد: طوفان در نواحی شمال و شرق استان در جریان بوده و هم اکنون رگبار باران با سرعت زیاد در جریان است.

محمد امیدفر با بیان اینکه وزش باد شدید و طوفان منجر به گرد و غبار و آلودگی هوا نیز شده است، گفت: فردا نیز باد با سرعت زیاد ادامه دارد و از پس فردا چهارشنبه از سرعت آن کاسته می شود.

آلودگی هوای تبریز برای تمام گروه های سنی

معاون اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی هم  شاخص آلودگی هوا را ۱۶۸ و خطرناک برای تمام گروه های سنی اعلام کرد و گفت: تندبادهای غبارآلود امروز مناطق مختلف آذربایجان شرقی از جمله تبریز را فرا گرفته و بر این اساس  هوای کلانشهر تبریز برای تمام گروه ها ناسالم است.

داود قاسم‌زاده با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی، ریزگردهای فرا منطقه‌ای غرب کشور را فراگرفته و استان ما نیز تحت تاثیر این ریزگردها قرار گرفته است، تاکید کرد: در این شرایط توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از تردد، فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.