اهمیت واکسیناسیون عمومی در پیشگیری از بیماری‌های واگیر

شهریار پرس/ مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تشریح اهمیت تزریق واکسن در پیشگیری از بیماری‌های واگیر پرداخت.

دکتر سیمین خیاط‌زاده در خصوص علت عمده‌ی بیماری‌های واگیر اظهار کرد: ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ و انگل‌ها گروهی از جانداران هستند که از ابتدای خلقت بودند و نیاز به میزبان دارند تا تکثیر شوند و گروهی از آنها برای ادامه‌ی حیات خود به انسان‌ها و حیوانات نیاز دارند چراکه به‌عنوان جسم خارجی در بدن شناخته می‌شوند و بدن ما نیز نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند از طریق ما به فرد دیگری منتقل شود.

وی در رابطه با تاثیر واکسن‌ها در پیشگیری از بیماریهای واگیر افزود: یکی از تأثیرات مهم واکسن را در آبله کوبی مشاهده کردیم، آبله متفاوت از آبله مرغان است که بر علیه آن واکسیناسیون انجام شد و همچنین با تزریق واکسن فلج اطفال نیز چندین سال است که ریشه کن شده و وجود ندارد.

وی ادامه داد: سال‌ها است که سرخک را ریشه‌کن نکرده اما حذف کرده‌ایم و تعداد موارد شناسایی شده کاهش یافته است اما واکسینه نشدن افراد در کشورهای دیگر، کشور ما را هم آلوده می‌کند؛ بنابراین اکنون افرادی را که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند را هم بر علیه سرخک واکسینه می‌کنیم.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: در گروه سنی زیر ۱۵ سال نیز اگر فردی بر علیه سرخک واکسینه نشده باشد، واکسن آن تزریق می‌شود و خوشبختانه به دلیل اینکه استان ما در زمینه‌ی واکسیناسیون به خوبی عمل کرده است، بالای ۹۷ درصد جمعیت استان علیه سرخک واکسینه شده‌اند و مورد مثبتی در میان نمونه‌های گرفته شده، مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: کشور ما نتایج خوبی در زمینه‌ی واکسیناسیون دارد به‌ویژه در شرایطی که کشورهای اطراف ما از نظر بهداشتی، شرایط خوب ندارند با واکسیناسیون از ورود بیماری‌ها جلوگیری کرده‌ایم.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در شیوع ویروس کرونا متذکر شد: با شیوع ویروس کرونا نیز واکسیناسیون بر علیه آن در استان‌ها آغاز شد و ما جزو استان‌های برتر در این زمینه بودیم و وضعیت آبی و زرد شهرستان‌های استان، صفر شدن موارد فوتی و کاهش بستری‌ها به زیر ۳۰ نفر از تأثیرات واکسن است.

وی همچنین گفت: هوا، زمین، بلایا و حوادث، بیماری‌های روانی و کنترل دخانیات که ظاهراً هیچ نشانه‌ای از واگیر در آنها دیده نمی‌شود اما به صورت غیرمستقیم با بیماری‌های واگیر مرتبط هستند.

وی اضافه کرد: شعار امسال هفته‌ی سلامت، سلامت ما سلامت سیاره ما بود، یعنی هر زمان سیاره ما سالم و تمیز باشد، سلامت ما تامین خواهد شد.

خیاط زاده در پایان یادآور شد: تمامی گروه‌های سنی بالای پنج سال به‌ویژه گروه سنی بالای ۷۰ سال برای تکمیل دزهای واکسن کرونای خود باید مراجعه کنند؛ اکنون برای تمامی افراد ۷۰ سال به بالا و ۱۸ سال به بالا در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای دز چهارم تزریق می‌شود همچنین ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها نیز در صورت وجود بیماری زمینه‌ای باید دز سوم خود را تزریق کنند.