مردمی سازی یارانه ها مانعی در برابر سودجویان است

شهریار پرس/ معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه گفت: مردمی سازی یارانه ها در کنار تاثیراتی که بر کاهش تورم و قاچاق دارد، جلوی سوء استفاده عده ای از فضای ملتهب بازار را می‌گیرد.

مسعود سعادتی با اشاره به ضرورت اصلاح نحوه توزیع یارانه افزود: هیچ اقتصاددانی ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی همانند سالهای گذشته را تایید نمی کند زیرا در این روش انحرافات و سوء استفاده های جدی وجود دارد. 

وی با اشاره به پرداخت یارانه های گوناگون در کشور از جمله یارانه های غیرمستقیم به بحث سلامت و بهداشت؛ آموزش و پرورش؛ نان و بنزین اضافه کرد: در گذشته یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به وارد کننده و تولید کننده جهت خرید اقلام ضروری از جمله کالاهای اساسی پرداخت می شد اما در این میان بخشی از ارز حیف و میل و گاهی به اجناسی پرداخت‌ می شد که مورد نیاز عامه نبود و یا بخشی از کالاهای خریداری شده به کشورهای دیگر قاچاق می شد. 

سعادتی وجود مسائل ذکر شده را سبب تغییر رویه در پرداخت یارانه ها از سوی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به یارانه های مستقیم اختصاص داده است و به جای پرداخت به وارد کنندگان یارانه را به صورت مستقیم به خود مردم می دهد.

وی عدم ایجاد تورم در جامعه؛ پیشگیری از پدیده قاچاق؛ مردمی سازی آن؛ تخصیص هدفمند یارانه بر روی کالاهای اساسی؛ عدم انحراف و تحت تاثیر قرار نگرفتن بازارهای دیگر را از اهداف مهم اجرای توزیع عادلانه و هدفمند یارانه ها در دولت سیزدهم عنوان کردـ

فرماندار میانه به بحث نان و عدم تغییر در قیمت آن اشاره کرد و افزود: از تبعات جنگ بین اکراین و روسیه که از تولیدکننده های عمده گندم و روغن در دنیا هستند؛ می توان به افزایش قیمت اقلام مذکور در دنیا و افزایش پدیده قاچاق به کشورهای دیگر اشاره کرد.

سعادتی با اشاره به افزایش نظارتها بر بازار و نانواییها گفت: کشفیات چند روز اخیر در سایه نظارتها افزایش یافته است ـ

وی با اشاره به پایش نانواییها و کاهش سهمیه برخی از آنها به جهت احتمال عدم پخت تمام سهمیه اظهار کرد: میزان کاهشی آرد آنها در بین نانواییهای فعال توزیع شده است.

سعادتی از افزایش سهمیه ۲۵ نانوایی فعال در سطح شهر میانه و بخشهای تابعه خبر داد و گفت: بر تولید آرد و توزیع عادلانه آن  نظارت و کنترل لازم اعمال شده و مردم نیز باید کمبودها و نواقص را انتقال دهند تا با برخورد لازم جلوی انحراف یارانه از مسیر درست و جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.