نماینده مجلس: توسعه روابط با همسایگان راهبرد منطقی دولت است

شهریار پرس/ نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: اهتمام بر توسعه روابط با همسایگان راهبرد منطقی و قابل قبول دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی است.

احمد علیرضابیگی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات اخیر وزارت امور خارجه در توسعه و بسط همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه، اظهار داشت: در این راستا باید مزیت های تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای همسایه به اشتراک بگذاریم تا منافع آن برای طرف های مقابل قابل لمس باشد.

وی سفر ریاست جمهوری به روسیه و نیز گفت و گوی تلفنی با رجب طیب اردوغان را نشانه های بارز از اهتمام دولت به توسعه روابط با همسایه ها دانست و اظهار داشت: ترکیه از کشورهای مهم منطقه است و گسترش تبادلات اقتصادی با این کشور از نیازهای ضروری کشور ما است.

علیرضابیگی با اشاره به اینکه در مقطعی توانستیم صادرات انرژی به ترکیه را آغاز کنیم و امروز به مرحله ای رسیدیم که نزدیک به چهار میلیارد دلار انرژی به این کشور صادر می کنیم، یادآور شد: در شرایط سخت تحریمی دولت ترکیه توانست مجوزهای لازم را به دست آورد و فارغ از ممنوعیت ها عملیات بانکی را با ما انجام می دهد.

وی با بیان اینکه منافع مشترک زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد که حتماً باید از آنها استفاده کنیم، گفت: استفاده از چنین اشتراکاتی باعث بهره مندی از فرصت سایر کشورهای پیرامونی نیز می شود.

وی توسعه بازارچه های مرزی را از ضرورت های برجسته روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه خواند و افزود: به عنوان مثال ما از سال ها قبل با ترکیه توافقی داشتیم که در منطقه مشترکی در نزدیکی مرزها مزیت های تولیدی برای استفاده شهروندان به اشتراک گذاشته شود و هر کدام از طرفین با توجه به توان داخلی خود آنجا سرمایه گذاری کند اما این اتفاق هنوز به طور کامل محقق نشده است. 

این نماینده مجلس یازدهم ابراز امیدواری کرد با همت دولت و تلاش وزارت امور خارجه توافقات سالهای قبلی به مرحله عمل برسد.