رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت به برخی تفسیرهای عجیب و غریب درباره شرایط 2020 با 2015 واکنش نشان داد و گفت: قبول داریم شرایط متفاوت است اما نه آنگونه که می گویند که در این مدت ایران تحت فشار بوده است. آن روز که ما برای برجام مذاکره میکردیم، ۶ شمشیر بالا سر ما بود به اسم قطعنامه، یک شمشیر بالاسرمان بود به نام پیامدی؛ و این شمشیرها شکستند. ما در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشوریم، سخت مذاکره میکنیم ولی وقتی امضا کنیم پایبندیم. از آمدن آقای بایدن ذوق زده نیستیم اما از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم.
همه ی تلاش و کوشش ما این است که واکسن در داخل تولید شود اما در عین حال به دنبال این هستیم واکسن های نیمه کاره دیگر کشور ها را خریداری کنیم.
درسال ۲۰۱۸ و براثر جنجال ناشی از مسموم شدن سرگئی اسکریپال(جاسوس دوجانبه روس در انگلیس) روسیه اقدام به تعطیلی کنسولگری آمریکا در سنت پترزبورگ کرد. امروز شنبه نیز وزیر خارجه آمریکا دولت روسیه را به دست داشتن در حملات گسترده سایبری به نهادهای فدرال ایالات متحده متهم کرده است.
نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا با بهدست آوردن بیش از ۲۷۰ رأی الکترال لازم در روند رأیگیری از مجمع گزینندگان این کشور، پیروزی خود در انتخابات را تثبیت کرد.
رسانههای آمریکایی بامداد سهشنبه گزارش دادند «مجمع گزینندگان» این کشور موسوم به «الکترال کالج»، پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاستجمهوری را تایید کرد.
بر این اساس، مجمع گزینندگان آمریکا اعلام کرد با رأی برگزینندگان ایالت کالیفرنیا به بایدن، او توانسته از حد نصاب ۲۷۰ رأی برای پیروزی در انتخابات ریاستجمهوری عبور کند.
ایالت کالیفرنیا دارای ۵۵ رأی الکترال بود که همگی آنها با انتخاب بایدن، باعث شدند او به ۳۰۲ رأی الکترال در انتخابات ریاستجمهوری برسد و پیروزیاش تایید شود.
با مشخص شدن تکلیف چهار رأی الکترال باقیمانده، روند رأیگیری از مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) به پایان رسید.
طبق آمار اعلام شده توسط روزنامه «نیویورکتایمز»، ۴ گزیننده (الکتور) ایالت هاوایی نیز به بایدن رأی دادند تا شمارش آراء الکترال وی به ۳۰۶ رأی برسد.
از طرفی اما «دونالد ترامپ» ۲۳۲ رأی الکترال کسب کرده و در واقع به میزان آراء تعهدشده در پی رأیگیری انتخابات ریاستجمهوری در روز سوم نوامبر رسیده است.
اصطلاح «برگزینندهی بیوفا» نیز به الکتوری گفته میشود که به نامزد پیروز (بر اساس آراء مردمی) در ایالت خود رأی ندهد.
۵۳۸ نماینده موسوم به «گزینندههای رئیسجمهور» با شرکت در جلساتی در ایالتهای خود رأیشان را بر اساس نتایج آرای مردمی به یکی از دو نامزد انتخابات دادند. آرای الکترال روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ طی جلسهای در کنگره با حضور اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان شمارش خواهد شد.
بایدن نیز در واکنش به پیشتازی خود در آراء برگزینندگان این کشور، گفت اکنون زمان شروعی تازه و رقم زدن صفحهای جدید در تاریخ این کشور است.
بایدن در این سخنرانی، گفت: «رأیگیری امروز مجمع گزینندگان نشان داد که آمریکاییها علیرغم همهگیری کرونا، مشارکت عظیمی داشتند. بیش از ۱۵۵ میلیون آمریکایی رأی دادند».
وی با بیان اینکه سیاسیون در ایالات متحده، قدرت را [خود] به دست نمیگیرند بلکه مردم آن (قدرت) را به آنها میدهند، توضیح داد: «بیش از ۸۱ میلیون آمریکایی به من و کاملا هریس رأی دادند، که یک رقم بیسابقه تاریخی است».
این سیاستمدار آمریکایی ضمن اشاره به اینکه آمریکاییها میدانند این انتخابات، عادلانه و صادقانه بود، ادامه داد: «امیدوارم دیگر شاهد این نباشیم که کسی مورد تهدید و سوءاستفاده [از قدرت] قرار بگیرد، چیزی که در پسآمد این انتخابات دیدیم».
بایدن سپس به موضوع تلاشهای «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات پرداخته و اظهار داشت: «ستاد انتخاباتی ترامپ، چند ده شکایت را علیه این انتخابات ارائه کرد، همه آنها بارها شنیده شده و در دادگاه بررسی شده و مشخص شد که بیاساس بودند».
به گزارش خبرگزاری شهریار پرس، مارک کاتز، استاد "سیاست و حکومت" در دانشگاه جرج میسون آمریکا در تحلیلی با عنوان:" روسیه و بحران ایران و آمریکا" در وبسایت تحلیلی لوبلوگ به موضع گیری و واکنش مسکو در قبال تنش های فعلی ایران و آمریکا پرداخته است. وی می نویسد:
همچنانکه تنش میان ایران و آمریکا بالا می گیرد، مسکو در تلاش است تا موضع محتاطانه تری در قبال بحران فعلی داشته باشد. پوتین در کنار بسیاری از متحدان واشنگتن، سیاست ترامپ در خروج از توافق هسته ای را به باد انتقاد گرفت. مسکو در کنار سایر امضاکنندگان توافق هسته ای- انگلیس، آلمان، چین، فرانسه و ایران تلاش تلاش کرد تا توافق حفظ شود. طی روزهای اخیر به محض اینکه ایران اعلام کرد که از برخی تعهداتش در توافق هسته ای می کاهد، پوتین شخصا از تهران درخواست کرد تا در توافق هسته ای باقی بماند. رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی هشدار داد: " به محض اینکه ایران در راستای سیاست تلافی جویانه گام بردارد و بگوید که از توافق خارج می شود، فردا روزی همه فراموش خواهند کرد که این واشنگتن بوده که توافق را نقض کرده است. متعاقبا، ایران مقصر شناخته خواهد شد و افکار عمومی جهان نیز مسیرشان را تغییر خواهند داد.
پوتین همچنین تصریح کرد که به رغم مخالفت اروپایی ها با رویکرد تهاجمی ترامپ، اروپا عملاً ناتوانی اش در موقعیت فعلی را ثابت کرد. پوتین تلویحا به عجز اروپایی ها در معامله با ایران و همچنین مجازات های سنگین آمریکا علیه اروپا در صورت ادامه تجارت با ایران اشاره کرد. پوتین در نهایت آب پاکی را روی دست همه ریخت و صراحتاً اعلام کرد که مسکو در وضعیت فعلی کار زیادی از دستش برنمی آید و "اصولا مسکو آتش نشان نیست که بتواند همه را نجات دهد".
از اظهارات پوتین اینگونه بر می آید که عدم توانایی روسیه برای تأثیرگذاری و یا جلوگیری از افزایش تنش میان ایران- شریکش در سوریه- و آمریکا بدین معناست که مسکو نه توان حل بحران را دارد و نه توانایی تأثیرگذاری بر روند فعلی. این موضع قاعدتاً در تضاد با رویکرد دیرینۀ پوتین است که همواره بر قدرت و نفوذ روسیه به عنوان یک ابرقدرت تأثیرگذار تأکید داشت.
با این حال این نکته را نباید از نظر دور داشت که مسکو از تنش میان ایران و واشنگتن منتفع می شود:
اول اینکه مخالفت اروپایی ها با رویکرد ترامپ، یعنی افزایش دشمنی با ایران، پوتین را به هدفش نزدیکتر خواهد کرد؛ یعنی همان اختلاف نظر میان متحدان ناتو. حتی بیش از سال 2003 ؛ زمانی که مسکو در مخالفت با حملۀ بوش پسر به عراق به چند کشور اروپایی ( به طور مشخص فرانسه و آلمان) پیوست. آنهم در حالی که برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و لهستان از این اقدام حمایت کردند. اما مسکو امروز در کنار همه کشورهایی اروپایی قرار گرفته که در حال مخالفت با رویکرد ترامپ دربارۀ ایران هستند.
در صورتی که تنش میان تهران و واشنگتن تشدید شود، این احتمال وجود خواهد داشت که متعاقب مخالفت اروپایی ها با سیاستهای ترامپ، آنها حمایتشان را از تحریم های آمریکا علیه روسیه- در مسائلی همچون اوکراین و یا سایر موضوعات کم کنند؛ هدفی که مسکو بدنبال آنست.
به علاوه، پوتین در کنار مخالفت با سیاست های واشنگتن در قبال ایران و همچنین ارسال این سیگنال که مسکو توانایی چندانی برای تأثیرگذاری بر روی وضعیت فعلی ندارد، امیدوار است که بتواند رابطه کشورش با چهار متحد خاورمیانه ای روسیه- یعنی اسراییل، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین که از قضا رابطه خصمانه ای با ایران دارند- را بهبود ببخشد. مسکو مترصد این فرصت است که بتواند رابطه اقتصادی کشورش با سه کشور اول را گسترش دهد (یعنی اسراییل، عربستان سعودی، امارات عربی متحده).
بدون شک، ایران در دعوایش با واشنگتن انتظار حمایت بیشتری از سوی مسکو دارد و انتظار ندارد که مسکو چنین رابطه خوبی با دشمنان ایران داشته باشد. با این حال ایران گزینه های زیادی ندارد و باید به روسها اعتماد کند. هر قدر اختلاف میان تهران و مسکو زیاد باشد، ایران قادر به کاستن از سطح تعاملاتش با مسکو نیست، آنهم زمانی که چنین سطحی از تنش میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد.
رقابت تهران و مسکو بر سر سوریه
مسئلۀ دیگر سوریه است. حال که ایران و روسیه توانسته اند با همکاری یکدیگر حکومت بشار اسد را به ثبات برسانند و مخالفان را شکست دهند، گزارشهایی از رقابت میان دو کشور بر سر نفوذ و تأثیرگذاری میان دو طرف در سوریه شنیده می شود. ایران، حزب الله و سایر گروههای شیعی حضور نظامی گسترده تری در سوریه در مقایسه با روسیه دارند. از این رو مسکو در موقعیتی نیست که بتواند سخنی از کاهش نفوذ آنها در سوریه به میان آورد. مسئله ای که دولت ترامپ، عربستان سعودی، اسراییل و سایر متحدان خواهان آن هستند. اما این احتمال هست که به میزان افزایش فشارهای واشنگتن بر تهران، دامنه نفوذ و تأثیرگذاری تهران در سوریه محدود شود و در آن صورت مسکو قادر خواهد بود تا نفوذش را با هزینه تهران در سوریه گسترش دهد.
از سویی در صورتی که ترامپ موفق شود صادرت نفت ایران را قطع کند، سایر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه نیز قادر خواهند بود با هزینه تهران صادرات نفت شان را افزایش دهند.
از سویی، مادامی که دولت ترامپ همه تمرکزش را بر روی فشار بر ایران بگذارد، توجه کمتری به سایر مناقشات با روسها خواهد داشت- و شاید هدفش این باشد که به روسها آزادی عمل بیشتری در قبال اوکراین، بلاروس و سایر موضوعات بدهد.
روسیه در مقایسه با ایالات متحده آمریکا، جمعیت، اقتصاد و توان نظامی محدودتری دارد. ایالات متحده آمریکا (هنوز) شبکه گسترده ای از متحدانش را دارد و این در حالی است که روسها نسبتا متحد کمتری دارند. چیزی که پوتین در آن مهارت دارد، اینست که از اشتباهات مخالفان روسیه به نحو احسن در راستای منافع کشورش بهره برداری کند. و در یک کلام اینکه سیاست ضدایرانی ترامپ می تواند فرصت های بی نظیری را برای روسیه به همراه داشته باشد.
پایگاه خبری شهریار پرس نوشت: هیلاری کلینتون در اولین واکنش به انتشار گزارش نهایی رابرت مولر گفت: اگر دونالد ترامپ، رئیسجمهور نبود بخاطر نتایج این
گزارش تحت محاکمه قرار میگرفت.
به گزارش پایگاه خبری هیل، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاستجمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، روز گذشته اعلام کرد اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور
نبود، برای «کارشکنی قانونی» که نتایج تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری نشان داد، محاکمه میشد.
رقیب انتخاباتی سابق ترامپ گفت: فکر میکنم به اندازه کافی (شواهد) وجود دارد که اگر هر شخص دیگری درگیر چنین مواردی بود قطعا مورد محاکمه قرار میگرفت.
کلینتون یادآور شد براساس قوانین وزارت دادگستری نمیتوان علیه یک رئیس جمهور در زمان تصدی این مقام اعلام جرم صورت گیرد.
نامزد شکست خورده حزب دموکرات افزود تمامی موارد مربوط به کارشکنی مستقیما به کنگره فرستاده شد و اگر شما بخشی از این گزارش (مولر) را بخوانید شفافتر از
این نمیتوانست باشد.
از زمان انتشار گزارش نهایی رابرت مولر در پنجشنبه گذشته تاکنون، این اولین بار است که هیلاری کلینتون به اظهارنظر در خصوص آن میپردازد. در گزارش مولر اعلام
شد که وی به شواهدی مبنی بر تبانی میان ستاد انتخاباتی ترامپ و عوامل روس دست نیافته است. با این حال در این گزارش ۴۰۰ صفحهای مولر یادآور شد که او نمیتواند
مشخصا درباره ارتکاب موارد کارشکنی بر سر اجرای عدالت تصمیم گرفته و تصمیمگیری در این باره را به کنگره واگذار کرده است. همچنین در گزارش مولر یادآور شده
است که کنگره این اختیار را دارد که تحقیقاتی را در خصوص موضوع «کارشکنی قانونی» صورت دهد.
چند تن از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا از جمله سناتور الیزابت وارن، نماینده ایالت ماساچوست و کامالا هریس، نماینده ایالت کالیفرنیا
در واکنش به انتشار گزارش نهایی رابرت مولر خواستار پیگیری روند استیضاح ترامپ شدند. کلینتون درباره مطرح شدن موضوع استیضاح ترامپ گفت این موضوعی است
که باید به طور جدی و سختگیرانه و براساس شواهد انجام شود. با این حال رقیب سابق ترامپ افزود حق با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان است که باید در خصوص
اقدام به استیضاح ترامپ محتاطانه عمل کرد.
در گزارش بازرس ویژه وزارت دادگستری که روز پنجشنبه منتشر شد، آمده است ترامپ در چندین مورد قصد کارشکنی در اجرای عدالت داشته است. مولر هیچ نتیجهگیری کلی درباره اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا چنین کارشکنیهایی را مرتکب شده است، ارائه نکرد و تصمیمگیری درباره این مسئله را به کنگره واگذار کرد.
جنجال ۱۲ ماهه برای ۴ لایحه
ماجرای لوایح چهارگانه و موضوع افایتیاف از آن دست موضوعات پر حرف و حدیثی بود که در سال ۹۷ مطرح شد. ماجرایی که دولت،مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را به خود مشغول کرد و البته هنوز هم سایه بلاتکلیفی برسرشان سنگینی میکند.
فائزه عباسی، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم»« الحاق به کنوانسیون پالرمو» «الحاق به کنوانسیون cft» اینها همان لوایحی است که به لوایح fatf معروف شده و یکسالی میشود که نقل هر محفلی است. بازار مخالفتها و موافقتها هم حسابی داغ شده، تا جایی که مخالفان از تحصن گرفته تا ارسال پیامکهای تهدیدآمیز برای نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام کمر به رد کردن آن بستهاند و از سوی دیگر موافقان میگویند اگر این لوایح به تصویب نرسد واردات و صادرات ایران با مشکل مواجه میشود. حال سوال اینجاست ماجرای fatf از کی و کجا شروع شد؟ برای پاسخ به این سوال نگاهی میکنیم به اتفاقاتی که در سالهای اخیر رخ داده است.
نقطه آغاز FATR
«گروه اقدام ویژه مالی»؛ این همان سازمانی است که این روزها آن را به fatf میشناسیمش. این سازمان بین دولتی در سال ۱۹۸۹ به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی ۷» تشکیل شد تا بررسیهایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایهگذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایهگذارانی که به «کشورهای مشکوک» میروند احتیاط کنند. در این زمان، گروه ویژه اقدام مالی، تنها ۱۶ عضو رسمی داشت و وظیفهای که برایش در نظر گرفته شده بود این بود که روند پولشویی در دنیا را بررسی کند، در سطح ملی و بینالمللی بر نحوه اجرای قوانین و فعالیتهای مالی کشورها نظارت و استانداردهایی برای مبارزه با پولشویی طراحی کند. در سال ۲۰۰۱ بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک وظیفه دیگر هم به عهده کارشناسان سازمان گذاشته شد و آن اینکه «بازارهای هدف برای سرمایهگذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم» بررسی کنند. بعد از چند سالی و بالا و پایین، سرانجام اولین بار در کتاب مرجع سال ۲۰۰۹ FATF برای کشورها و ارزیابان، معیارهای نهایی بررسیهای FATF معرفی شد، اما از ۹ سال قبل از آن، یعنی از سال ۲۰۰۰ میلادی، گروه ویژه اقدام مالی، در گزارشهای سالانهاش، یک «لیست سیاه» از کشور هایی که با معیار این نهاد، پرخطرترین کشورها برای سرمایهگذاری هستند قرارد داده بود. این لیست سیاه همان لیستی بود که از طرف « سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعهای» یا OECD نیز منتشر میشد و عنوان آن هنوز هم «کشورها و قدرتهای نامناسب برای همکاری» است.
این لیست شامل کشورهایی است که از نظر کارشناسان این سازمان، در مبارزه جهانی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم همکاری نمیکنند. البته با وجود تمام انتقادهایی که به این لیست وارد بود است، بعد از اجلاس « جی ۲۰» در سال ۲۰۰۸ این نهاد تصمیم گرفت بررسیهایش را دقیقتر و معیارهایش را سختگیرانهتر بررسی کند. در سال ۲۰۰۹ برای اولینبار، نام ایران در کنار نام پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان وارد لیست سیاه پیشنهادهای سرمایهگذاری FATF شد. در سالهای بعدی نیز گزارشها ادامه پیدا کرد و نام ایران در راس لیست سیاه به چشم میخورد، در حالی که FATF این حق را برای خودش محفوظ میدانست که در بررسیهای تازه نام بعضی کشورها را از لیست حذف و نام کشورهای دیگری را به آن اضافه کند، اما ایران در کنار کره شمالی، در جایگاهی حتی بدتر از «لیست سیاه» و در فهرست کشورهایی قرار میگرفت که توصیه میشد علیه آنها «اقدامات مقابلهای» انجام شود.
دو قانون داخلی
از میان چهار لایحه دولت برای اصلاح قوانین در زمینه پولشویی و مبارزه با تروریسم دو لایحه مربوط به اصلاح قوانین داخی است و برای اولین بار ۱۱ سال پیش در مجلس هفتم مطرح شد؛ یعنی همان زمانی که سکان قوه مجریه به دست محمود احمدینژاد بود و کرسیهای مجلس هم در اختیار اصولگرایان قرار داشت.
بهمن ماه ۱۳۸۶ لایحه قانون مبارزه با پولشویی در مجلس هفتم به ریاست غلامعلی حدادعادل به تصویب میرسد و بدون هیچ اختلافی که نیاز به پادرمیانی مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد، شورای نگهبان نیز آن را تائید میکند و به دولت وقت ابلاغ میشود. با جدیتر شدن هشدارهای گروه اقدام ویژه مالی، دشوار شدن مبادلات تجاری و وضعیت نامطلوب اقتصادی باعث شد تا دولت دوازدهم برای هموار کردن مسیر مبادلات تجاری و بانکی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به منظور تغییر جایگاه در FATF به مجلس دهم تقدیم کند که پس اط حرف و حدیثهای فراوان نهایتا در جلسه علنی روز ۳ مهر ۹۷ به تصویب نمایندگان رسید. بعد از رای مثبت نمایندگان این مصوبه به شورای نگهبان رفت تا با شرع و قانون اساسی تطبیق داده شود. هرچند تصور میشد این قانون کار چندان سختی در پیش نداشته باشد اما بر خلاف ۱۱ سال پیش اینبار شورای نگهبان ایراداتی به این مصوبه وارد دانست. نهایتا بعد از چندبار رفت و برگشت مجلس با اصرار بر نظر خود آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد. مجمع نیز ۱۵ دی ماه ۹۷ با کمی اصلاح نظر مجلس را تائید کرد.
از سوی دیگر موضوع منع تامین مالی تروریسم همزمان با مبارزه با پولشویی مطرح شد که دولت دوازدهم لایحه آن را در آبان ماه سال ۹۶ به مجلس تقدیم کرد اما روند تصویب آن به دلیل حاشیهسازیهایی که دلواپسان آن را کلید زده بودند تقریبا تا یک سال به تعویق افتاد. نهایتا مجلس در ۳ مهر ۹۷ ان را تصویب کرد. البته سرنوشت این مصوبه هم چیز جدایی از اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نداشت؛ چراکه سرنوشت تائید و رد آن بعد از اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به دست مجمع تشخیص مصلحت نظام افتاد و درنهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تغییراتی در این مصوبه که البته انتقادات زیادی هم به این دخل و تصرفها وجود دارد، آن را تائید کرد.
الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو
ماجرای الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو ۱۹ آذر سال ۹۲ از سوی دولت یازدهم به مجلس نهم تقدیم شد اما به دلیل نگاه سیاسی غالب در این مجلس، بررسی الحاق ایران به پالرمو مسکوت ماند. این لایحه برای دومین بار ۱۳ تیر ۹۵ از سوی دولت به مجلس رفت تا این بار کار نیمه تمام مجلس نهمی ها را مجلس دهمی ها کامل کنند.
نهایتاً ۲۰ خرداد ۹۷ پس از کش و قوسهای فراوان لایحه الحاق به پالرمو در صحن علنی مجلس با ۱۳۶ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از ۲۵۶ نماینده حاضر به تصویب رسید. البته تصویب در مجلس پایان کار نبود و شورای نگهبان تیرماه ۹۷ این لایحه را به همراه ایرادات شکلی و محتوایی به مجلس بازگرداند. ۳ مهر ۹۷ مجلس ایرادات شورای نگهبان را رفع و آن را دوباره به این شورا بازگرداند. اما این آخرین رفت و برگشت نبود. ۱۸ مهرماه بار دیگر مُهر برگشت پای این لایحه الحاق ایران به پالرمو نشست و البته این بار شورای نگهبان ایرادات شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را به آن ضمیمه کرد و به مجلس فرستاد. در نهایت ۲ آبان ماه علی لاریجانی این لایحه را به همراه مصوبه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به مجمع تشخیص ارجاع داد. ۲۹ دی ماه اولین جلسه بررسی مصوبه مجلس درباره الحاق ایران به پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. اما این جلسه به نتیجه ای نرسید و ادامه بحث ها به جلسه دوم موکول شد. ۶ بهمن ماه جلسه دوم مجمع نیز برای تعیین تکلیف پالرمو برگزار شد اما این جلسه هم سرنوشت متفاوتی نسبت به جلسه اول نداشت و نهایتاً تصمیم گیری به جلسه سوم موکول شد. جلسه سوم مجمع برای بررسی پالرمو پیش از پایان مهلت چهارماهه fatf درست یک روز مانده به اجلاسیه گروه اقدام ویژه مالی یعنی ۲۷ بهمن ماه برگزار شد که البته این جلسه پایان کار نبود و تصمیم گیری به امروز موکول شد که البته این جلسه هم سرنوشت متفاوتی نداشت و در نهایت تعیین تکلیف این لایحه به سال ۹۸ افتاد
الحاق ایران به CFT
«الحاق به کنوانسیون بین المللی تامین مالی تروریسم یا همان CFT» این همان لایحه است که تقریبا یک سرهمه جنجالهای اخیر به مخالفت با آن برمیگردد. ۲۰خرداد ۹۷ بود که برای اولین بار لایحه الحاق ایران به CFT در جلسه علنی مجلس مطرح شد همان جلسهای که به نمایش طومار دلواپسان معروف شد و علی لاریجانی با گفتن جمله «این چه کاری است که می کنید؟ در مجلس حقوق می گیرید که رای دهید » مخالفتش را با این رفتار نشان داد. هرچند حرف مخالفان در آن روز به قول علی مطهری با عقل جور در نمیآمد اما نهایتا با پیشنهاد غلامرضا تاجرگردون این لایحه برای دوماه از دستورکار خارج شد؛ اما تنها اسمش دو ماه بود و وقتی برای دومین بار در زیر سقف هرمی بهارستان مطرح شد که مهرماه به نیمه رسیده بود.
دومین جلسه بررسی CFT چندان بی مقدمه نبود و ساعتها جلسه علنی و غیرعلنی پیش از آن برگزار شد تا نمایندگان تمامی ابهاماتشان رفع شود اما همه آن جلسات نتوانست مانع مخالفان شود تا از ایجاد حواشی بر سر تصویب CFT صرف نظر کنند. نهایتا ۱۵ مهر ۹۷ با اکثریت آرا مُهر "تصویب شد" بهارستان پای این لایحه نشست.
هرچند کار تصویب این لایحه در مجلس با همه چنجالهایش تمام شد اما گمانهزنیها درباره رد این لایحه در شورای نگهبان قوت گرفت تا اینکه این شایعات و گمانهزنیها عباسعلی کدخدایی را وادار به واکنش کرد و گفت: بررسی CFT در شورای نگهبان هنوز به اتمام نرسیده است در این مورد در حال جمعبندی نهایی هستیم. کسی فکرش را نمی کرد منظور کدخدایی از وعده یک هفتهای برای اعلام موضوع شورای نگهبان مصادفسازی کردن باشد اما وقتی دقیقا در روز ۱۳ آبان که قرار بود تحریمهای آمریکا علیه ایران شدیدتر شود، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه توئیترش نوشت: شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرار داد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. البته ۲۲ ایرادی که شورای نگهبان آن را به مجلس اعاده کرده بود مواردی نبود که بتوان آن را رفع کرد چراکه ایراداتش به محتوای کنوانسیون CFT بازمیگشت. نهایتا نمایندگان مجلس ۳۰ دی ماه ۹۷ ارای به بررسی این مصوبه در مجمع دادند. البته اختلافات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر الحاق ایران به پالرمو آنقدر داغ شده که هنوز مجالی به بررسی این لایحه در صحن علنی مجمع نداده است و باید منتظر ماند و دید در سال ۹۸ چه سرنوشتی برای آن رقم خواهد.
از دستخط جلیلی تا پاراف رئیسی
با نگاه به جنجالهایی که در طول یک سال گذشته درباره این لوایح به راه افتاد این سوال در ذهن نقش میبندد که این دعواها و جدال آیا از سر دغدغه است یا سیاست. وقتی نگاه به قبل میکنیم میبینیم وقتی اولین صحبتها درباره FATF مطرح بود نه دلواپسی وجود داشته است و نه حبری از این جنجالها بود. به گفته علیرضا رحیمی نماینده تهران «کنوانسیون پالرمو، مربوط به مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی است که از پانزده سال پیش روی میز جمهوری اسلامی بوده و تعیین تکلیف نشده است. چون پالرمو ماهیت قضایی دارد هیاتی که از ایران رفته بود و از قوه قضاییه اعزام شده بود؛ ریاست این هیات به عهده آقای رییسی به عنوان رییس سازمان بازرسی کل کشور بود. آنجا پاراف کردند و از ۱۵ سال پیش روی میز وزارت خارجه و مجلس و قوه قضاییه است.» البته پیش از این عباس آخوندی وزیر سابق وزارت راه نیز گفته بود: «سال ۸۷ وزیر اقتصاد وقت لایحه پیوستن ایران به FATF را ارایه کرد. سال ۹۰ دبیر وقت شورای امنیت ملی (سعید جلیلی) در نامهای نوشت پیوستن به FATF ضروری است»
سید شمسالدین حسینی وزیر اقتصاد دولت نهم یکی از کسانی است که در مخالفت با FATF انتقادهایی را مطرح کرده که خلاف مستندات و اظهاراتی است که از او در زمان وزارتش در دولت متبوع وجود دارد؛ حسینی در گفت و گو با یکی از رسانه ها مدعی شده بود که «میخواهند بهترین جوانان و پاکترین و مخلصترین دوستان خود را که مدافعان حرم هستند، در داخل کشور تحریم کنیم.» حسینی در حالی این اظهارات را مطرح کرده بود که رسانه ها سندی از او در دولت نهم را منتشر کردند که در آن آمده است «نهاد پولشویی ایران یک دستگاه اجرایی است و کار قضایی نمی کند و موارد مشکوک را به دادگاه ارجاع خواهد کرد ولی این باعث نخواهد شد که این نهاد نتواند در موارد مختلف ورود کند.» او در دوره وزارت خود در نامه ای به علی لاریجانی رییس مجلس وقت نوشته بود «عدم حضور ایران در FATF موجب ایجاد محدودیت و تنگنا برای موسسات مالی و بانک های ایرانی شده است» و تصریح شده که تصویب آن می تواند بهانه را از دست دشمنان خارج کند.
همین مرور کوتاه نشان میدهد آنچه امروز حرف اول را میزند نه مصلحت، بلکه سیاست است.
کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا که نهاد مرکزی این حزب است با تصویب قطعنامهای خواستار بازگشت دولت آمریکا به برجام شد.
پایگاه خبری شهریار پرس نوشت: رییس جمهور آمریکا در جدیدترین پیام توییتری خود از رسانههای جعلی انتقاد کرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ارسال پیام هایی در صفحه توئیتر خود دوباره به رسانه ها حمله کرد.
وی در صفحه توییتر خود نوشت: «رسانه های اصلی از پوشش این واقعیت خودداری کرده اند که رئیس کمیته بسیار مهم اطلاعاتی سنا، پس از دو سال بررسی فشرده و دسترسی به اطلاعاتی که فقط این کمیته به آن دسترسی دارد، به تازگی اعلام کرد هیچ گونه نشانه ای از تبانی میان ترامپ و روسیه پیدا نکرده است.
وی در ادامه نوشت: اینها همه حقه ای بزرگ و غیرقانونی است که مدت ها قبل از خود انتخابات (ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا) شکل گرفت، اما دموکرات ها آن را بهانه ای برای توجیه علت شکست هیلاری کلینتونِ شیاد در انتخابات قرار دادند! رسانه های خبری جعلی روزی صداقت در پیش خواهند گرفت و گزارش خواهند داد که ترامپ، کاندیدایی فوق العاده بود!»
به گزارش پایگاه خبری شهریار پرس به نقل از ایسنا، ریاستجمهوری ترکیه در واکنش به هشدار دونالد ترامپ به این کشور مبنی بر اینکه اگر دست به حمله علیه
کردهای سوریه بزند
اقتصادترکیه را نابود میکند، اعلام کرد: از ترامپ و آمریکا انتظار داریم به "شراکت استراتژیک"مان احترام بگذارد.
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاستجمهوری ترکیه اظهار کرد: برابر دانستن کردهای سوریه با افراد مسلح کرد اشتباه فاحشی است.
این سخنگو در صفحه توییتر خطاب به ترامپ گفت: تروریستها نباید همپیمان و شرکای تو باشند.
وی ابراز امیدواری کرد که ترامپ به شراکت استراتژیک میان دو کشور احترام بگذارد.
این سخنگو همچنین تصریح کرد: هیچ فرقی بین حزب کارگران کردستان و داعش نیست.
براساس گزارش روسیا الیوم، ترامپ بدون به ترکیه توصیه کرده است منطقه امن در مسافت ۲۰ مایلی ایجاد کند. اما رئیسجمهوری آمریکا مشخص نکرده چه کسی این
منطقه امن را ایجاد و هزینهاش را تقبل کند او حتی منطقهای که این منطقه حائل باید ایجاد شود را هم مشخص نکرده است.
نصر: وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در بیانیه پایانی نشست سهجانبه استانبول، با محکوم کردن تحریمهای یکجانبه آمریکا، بر اهمیت اجرای کامل توافق هستهای تاکید کردند.
به گزارش شهریارپرس، وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان بعد از پایان ششمین نشست سهجانبه خود در استانبول، بیانیهای را به صورت مشترک صادر کردند.
براساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در این نشست درباره فرصتهای پیش روی گسترش همکاریها بین سه کشور گفتوگو کرده و نقطه نظرات خود درباره تحولات جاری منطقه را با یکدیگر مبادله میکنند.
در این بیانیه با تاکید بر لزوم تقویت ابعاد صلح، امنیت و ثبات در سطح منطقه و بینالمللی، آمده است: «(سه کشور) بر تعهد خود به اصول قوانین بینالملل، علیالخصوص در موضوع احترام گذاشتن و حمایت از حق حاکمیت، تمامیت ارضی، غیرقابل نقض بودن مرزهای رسمی بینالمللی، حل مسالمتآمیز تمام اختلافات و همچنین عدم دخالت در امور داخلی تاکید کردند».
وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان لزوم حل مناقشه «ناگورنو-قرهباغ» بین دولتهای ارمنستان و آذربایجان با عطف به موارد فوقالذکر را مهم دانستند.
سه کشور همچنین ضمن تاکید بر اهمیت توافق هستهای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آن را «بازتاب موفقیت دیپلماسی و مذاکرات چند ملیتی» توصیف کرده و موفقیت در اجرای کامل آن را وابسته به «تحقق کامل تعهدات از سوی تمام طرفها» دانستند.
در ادامه این بیانیه با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام، آمده است: «که از سوی آژانس بینالمللی انرژی اتمی تایید شده و بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. (سه کشور) تعهدات تمام اعضای سازمان ملل برای کمک به اجرای برجام را خاطر نشان ساختند».
وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان همچنین تحریمهای یکجانبه آمریکا که اثر منفی بر توسعه تجاری و اقتصادی بین کشورها داشته را محکوم کردند.
در پایان این بیانیه همچنین آمده است که نشست آتی سه کشور، که هفتمین در نوع خود است، در ایران برگزار خواهد شد.
ششمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان با حضور محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمد یاروف امروز (سهشنبه) در استانبول ترکیه برگزار شد. (جزئیات بیشتر)
وزیر خارجه کشورمان نیز با قدردانی از حمایتهای ترکیه و آذربایجان از برجام و تاکید آنها بر ضرورت ادامه همکاریها با ایران در چارچوب این توافق، اقدامات یکجانبه را نه تنها علیه یک کشور بلکه علیه صلح و امنیت بینالمللی خواند.
رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه در بیانیه مشترکی در پایان نشست استانبول درباره سوریه بر حمایت از حاکمیت و وحدت این کشور و آمادگی برای مشارکت در برقراری صلح و ثبات در سوریه تاکید کردند.
به گزارش شهریار پرس، در بیانیه پایانی اولین اجلاس چهارجانبه سران در استانبول درباره سوریه که با حضور ولادیمیر پوتین رئیسجمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان رئیسجمهوری ترکیه، امانوئل ماکرون، رئیسجمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برگزار شد، بر این نکات توافق شد:
– پایبندی بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و تعهد به اصول منشور سازمان ملل در تلاشها برای حل بحران سوریه همزمان با رد طرحهای جداییطلبانهای که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشورهای همجوار را تهدید میکند.
– حمایت از راه حل سیاسی بحران سوریه و تعهد به تلاش با هم برای زمینهسازی شرایطی که محرک راه حل سیاسی در جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه باشد.
– تاکید بر اینکه حل بحران سوریه نظامی نبوده و تنها از طریق راهکار سیاسی مبتنی بر مذاکراتی همسو با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ممکن خواهد بود.
– اهمیت همکاری و هماهنگی بین تمام طرحهای بینالمللی با هدف مشارکت در ایجاد راه حلی دائمی و ثابت و کارآمد برای بحران.
– برقراری آتشبس فراگیر در سوریه و تداوم تلاش مشترک علیه تروریسم تا نابودی کامل دو تشکیلات داعش، جبهه النصره و افراد، گروهها و تشکیلات مرتبط با القاعده و داعش و دیگر گروههایی که شورای امنیت آنها را تروریستی میداند.
– دعوت به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه قبل از پایان سال ۲۰۱۸ با هدف اصلاح قانون اساسی و زمینهسازی برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد تحت نظارت سازمان ملل که تمامی سوریها از جمله سوریهای مقیم کشورهای دیگر در آن مشارکت کنند و عالیترین معیارهای شفافیت و قانونی بودن در آن رعایت شود.
– استقبال از توافق روسیه و ترکیه درباره ثبات وضعیت در منطقه ادلب که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به امضا رسید و تقدیر و تشکر بابت پیشرفت احراز شده در زمینه خروج سلاحهای سنگین و اخراج گروههای تروریستی تندرو از منطقه عاری از سلاح.
– مخالفت با استفاده از سلاحهای شیمیایی از سوی هر طرفی در سوریه یا هر مکان دیگر در جهان و دعوت از طرفهای درگیر سوری برای احترام گذاشتن به معاهده منع تسلیحات شیمیایی.
– تاکید بر اهمیت زمینهسازی مناسب در سراسر سوریه جهت بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان وپناهجویان سوری به منازل و شهرهای اصلیشان و حمایت از بازگشتههایی که در معرض درگیری مسلحانه، ظلم سیاسی و بازداشت اجباری بودهاند و تامین زیرساختهای لازم برای افراد بازگشته.
– درخواست از جامعه جهانی در راس آن سازمان ملل و سازمانهای بشردوستانه برای افزایش کمکهای انسانی به ملت سوریه.
به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، این نشست در کاخ تاریخی “وحید الدین” مشرف بر تنگه بسفر برگزار شد و مذاکرات چهارجانبه سه ساعت طول کشید.
زمین لرزه ای به قدرت ۷.۵ در مقیاس ریشتر روز جمعه سواحل اندونزی را لرزاند و موجب سونامی در جزیره سولاوزی شد. طبق آمارهای فعلی بیش از ۳۸۴ نفر در جریان این حادثه طبیعی جان خود را از دست داده اند. با این حال همچنان از سرنوشت تعداد زیادی خبری در دست نیست.
رعب و وحشت بر فضای شهر حاکم است و تعداد زیادی از ساختمانها تخریب شده اند. شاهدان عینی از مشاهده امواج چند متری در سواحل پالو دقایقی بعد از وقوع زلزله خبر داده اند.
یک مقام دیپلماتیک روس بدون ذکر نام به خبرگزاری تاس گفت که کشورهای عضو برجام بدون آمریکا روز 24 ماه سپتامبر (دوم مهر) در نیویورک نشست برگزار می کنند و فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن شرکت دارد.
به گزارش شهریار پرس به نقل از ایرنا ، شرکت کنندگان در برجام شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران می باشند و این جلسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد.
دیپلمات روس خاطرنشان کرد:شرکت کنندگان دراین نشست به گفت وگو درباره راههای حفظ برجام پس از خروج آمریکا از آن و مقابله با ازسرگیری تحریم های آمریکایی علیه ایران ادامه خواهند داد.
به گزارش ایرنا، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل پیشتر از شرکت وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت درباره ایران خبر داده بود.
وی به خبرنگاران گفته بود که نشست شورای امنیت برای بررسی مساله ایران روز 26ماه سپتامبر (چهارم مهر ماه) برگزار می شود.
نبنزیا گفت که ریاست این نشست برعهده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.
آمریکا در ماه سپتامبر ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.
علی اکبر صالحی، معاون رئیسجمهوری ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی برجام را یکی از مهمترین نگرانی های جهانی برشمرد و تصریح کرد: اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی به همراه خواهد داشت.
به گزارش شهریار پرس به نقل از ایرنا، صالحی روز دوشنبه طی سخنانی در شصت و دومین نشست مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، به فرآیند سخت و دشوار دستیابی به توافق برجام اشاره کرد وابراز داشت: برغم اینکه آژانس 12بار به طور مستمر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق گواهی داده است، متاسفانه ایالات متحده در اردیبهشت ماه گذشته تصمیم به خروج از این توافق گرفت، درحالی که قبل از آن نیز، چه در دولت قبلی و چه در دولت کنونی، بهطور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است.
صالحی تصمیم یک جانبه آمریکا رانقض صریح قطعنامه2231شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی وشناختهشده حقوق بینالملل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصر به فرد علم دیپلماسی را با خطر جدی و تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی، مواجه کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: عکسالعمل بین المللی به اقدام غیرقانونی آمریکا، تردیدهای جدی در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است؛ این نگرانی صرفاً به یکجانبهگرایی آمریکا برنمیگردد بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوبهای فراگیر و تهدیدات تروریسم میباشد، مرتبط است.
وی با اشاره به حمایت قوی ایران از ایجاد منطقه عاری ازسلاح هستهای درخاورمیانه از سال 1974تاکنون، ابراز داشت، نمیتوان بیتوجهی عمدی برخی از کشورها نسبت به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هستهای و دراختیار گرفتن زرادخانه هستهای قابلتوجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی را شماتت نکرد.
این در حالی است که به گفته صالحی، در مورد برنامه هستهای ایران، همانطوری که در گزارش مدیرکل نیز آمده است، قویترین سیستم راستی آزمایی درمقایسه با سایر نقاط جهان درحال اجراست. اینیکی از نمونههای بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور پادمان معاهده عدم اشاعه هستهای بهطور جامع اجرا میشود، درحالیکه در ارتباط با یک غیر عضو این معاهده کاملاً چشمان شان را بستهاند و این رفتار فاحش تبعیضآمیز مضحکه گرفتن عدالت است.
معاون رئیسجمهوری همچنین با اشاره به تحولات و رایزنیها بین ایران و اتحادیه اروپا افزود: علیرغم روحیهبخش بودن این تحولات، ولی ضروری است این گامها با اقدامات عملی و محکمتری تکمیل شود و رهیافت «اقدامات تدریجی» مکانیزم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه آمریکا در تضعیف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.
وی همچنین درادامه برلزوم اجرای حرفهای و غیرطرفدارانه وظایف توسط آژانس تأکید نمود و ابراز داشت که گزارشهای فنی تنها باید با ارزیابیهای هدفمند و به دور از عناصر سیاست زده تهیه شوند.وی ابراز امیدواری کرد که روند رسیدن به«نتیجهگیری وسیعتر»در رابطه با برنامه هستهای کشورمان تسریع گردد.
صالحی در ادامه سخنرانی خود به تمایل جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از علم و فناوری هستهای برای مدیریت منابع آبی و تغییرات آب و هوایی، در کنار تولید برق، ارتقای سلامت، غذا و کشاورزی اشاره نمود و مأموریت اصلی آژانس در این رابطه را کمک به کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق انتقال تجربه، تشریک دانش و ارائه تجهیزات لازم عنوان داشت.
صالحی همچنین به نقش مهم انرژی هستهای در کاهش گازهای گلخانهای و ارتقای امنیت انرژی از طریق ساخت نیروگاه برق هستهای، پیگیری توسعه فنّاوری گداخت و نیز پروژههای تولید ایزوتوپ اشاره کرد و ابراز داشت که جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهم انرژی هستهای در ترکیب انرژی کشور، برنامهریزی درازمدتی انجام داده است و در این راستا فازهای دو و سه نیروگاه برق هستهای بوشهر را در دست اجرا دارد. وی به تلاشها و اقدامات مهم بهعملآمده در راستای استفاده از بالاترین استانداردها برای تأمین ایمنی نیروگاهها، از جمله همکاری با اتحادیه اروپا، آژانس بینالمللی انرژی اتمی و .. اشاره کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین بااشاره به مساله امنیت هستهای ابراز داشت که اقدامات موردنظر در این زمینه نباید مانع همکاری های عملی در زمینهٔ فعالیتهای صلحآمیز هستهای یا موجب تضعیف اولویتهای برنامه همکاریهای فنی آژانس گردد.
وی درحالیکه به مهم بودن موضوعات تروریسم، حملات سایبری و قاچاق غیرقانونی اشاره کرد، بر مسئولیت کشورها برای تأمین کامل امنیت هستهای و نقش آژانس برای ارتقای زیرساختهای ملی در صورت درخواست آنان و بهصورت داوطلبانه تأکید کرد.
صالحی تصریح کرد که انتظار میرود آژانس بر اساس نیازها و اولویتهای کشورها با آنها همکاریهای فنی داشته باشد و ایران بهعنوان یکی از کشورهای پیشرو در بحث هستهای آماده است تا دستاوردهای خود را با سایر کشورها، بهویژه با کشورهای همسایه، به اشتراک بگذارد.
وی با استقبال از برگزاری کنفرانس وزرای آژانس درزمینهٔ علم و فنآوری در نوامبر 2018، ابراز امیدواری نمود که این کنفرانس فرصتی برای تسهیل انتقال علم و فنآوری هسته ای به کشورهای درحالتوسعه توسط آژانس باشد.
معاون رئیسجمهوری در پایان سخنان خود نسبت بهروزی که شعار «استفاده صلحآمیز انرژی هسته ای برای همه، و سلاح هسته ای برای هیچکس» در سطح جهان موردپذیرش و اجرا درآید، ابراز امیدواری کرد.
شصت و دومین نشست مجمع عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی امروز دوشنبه در وین آغاز به کار کرد.
«یوکیا آمانو»مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی دراین نشست با بیان اینکه این سازمان از زمان برگزاری آخرین نشست مجمع عمومی، پایبندی ایران به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام را مورد بررسی و نظارت قرار داده، تائید کرد تهران به اجرای تعهداتش پایبند بوده است.
مسکو - شهریار پرس به نقل از - وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش در برابر فشارهای آمریکا به زانو در نمی آید و واشنگتن باید این واقعیت را درک کند.
به گزارش ایرنا؛ «سرگئی لاوروف» روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری «دی.پی.ای» آلمان که متن آن در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، خاطرنشان کرد: واشنگتن باید هرچه سریع تر از این تصور واهی که روسیه را می توان با تحریم های اقتصادی به زانو درآورد، رها شود.
وی افزود: واشنگتن هر چه زودتر از این تصور که روسیه را می توان با محدودیت های اقتصادی و نمایش قدرت نظامی تسلیم کرد، خلاص شود برای همه بهتر خواهد بود.
وی با اشاره به بحران در روابط روسیه و آمریکا اظهار داشت: همکاری های دو کشور در مسائل بین المللی دچار رکود شده که این وضعیت بر شرایط جهان تاثیر منفی می گذارد.
لاوروف تصریح کرد: شرکای آمریکایی به همکاری سازنده علاقه ای ندارند، به این صورت که اگر رئیس جمهوری آمریکا تمایلی برای توسعه روابط با روسیه نشان می دهد، روحیه شدید ضدروس حاکم بر مقام های آمریکایی، آن را خنثی می کند.
** اتحادیه اروپا از تحریم روسیه میلیاردها دلار زیان دیده است
وزیر امور خارجه روسیه درباره روابط کشورش با اتحادیه اروپا گفت که این روابط در شرایط خوبی قرار ندارد، زیرا بروکسل به دستور واشنگتن، سیاست های تحریمی علیه روسیه را تشدید می کند.
وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اتحادیه اروپا بر اثر پیروی داوطلبانه از تحریم های ضدروس، میلیاردها دلار از دست داده، اما واشنگتن هیچ ضرری نکرده و در مساله تحریم ها زیان نمی کند.
**روابط روسیه و غرب پس از جنگ سرد بهبود نیافت
وزیر خارجه روسیه افزود: ما در روسیه فکر می کردیم که پایان بدون دردسر جنگ سرد، دستاورد مشترک ما خواهد بود، اما آمریکا و متحدان غربی آن به گونه دیگری تصمیم گرفتند و خود را طرف پیروز خوانده و از همکاری برای بنای ساختار امنیتی برابر و تفکیک ناپذیر در منطقه یورو- آتلانتیک (آمریکای شمالی و اروپا) خودداری کردند.
به گفته لاوروف؛ آنها انتخاب خود را با انتقال خطوط حائل و جداکننده به سوی مرزهای روسیه در وهله اول از طریق گسترش ناتو به شرق انجام دادند و این به رغم وعده ای بود که به رهبری شوروی سابق برای گسترش نیافتن ناتو داده شده بود. چاشنی ضدروس از ابتدا در برنامه مشارکت شرقی اتحادیه اروپا گذاشته شده بود که پیامد مستقیم این سیاست، حوادثی در اوکراین بود که منجر به وقوع بحران بی سابقه در اروپا شد.
لاوروف خاطرنشان کرد: تشنج در روابط بین روسیه و کشورهای غربی برای امنیت و ثبات بین المللی گران تمام می شود، اما برای از بین بردن این روند منفی، هنوز دیر نشده است.
**روسیه برای همکاری با همه شرکا در مساله سوریه آماده است
وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما آماده همکاری با همه شرکای علاقه مند به حل و فصل مسائل سوریه و رفع مشکلات مردم این کشور هستیم که با حمله بسیار گسترده تروریسم بین المللی و مداخله خارجی مواجه شده است.
لاوروف افزود: کار نابودی کانون های تروریسم در سوریه به پایان می رسد، این کشور به سوی صلح و حل و فصل سیاسی حرکت می کند و در دستور کار آن بازسازی زیرساخت های آن و احیای فعالیت های اقتصادی و بازگشت میلیون ها سوری به خانه خود قرار دارد.
لاوروف با بیان این مطلب که کمک به سوری ها برای حل مسائلشان، می تواند عرصه مهم همکاری های بین المللی باشد، افزود: متاسفانه تاکنون چنین همکاری از سوی آلمان آغاز نشده است و موضع دولت این کشور در باره این مساله، در چارچوب رویکردهای اتحادیه اروپا برای کمک به سوریه نمی گنجد.
وی در بخش دیگری از مصاحبه خاطرنشان کرد: مسکو به همراه شرکای خود در مذاکرات آستانه (ایران و ترکیه) و استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو تلاش می کند.
وی افزود: این کمیته باید به ایجاد اصلاحات در قانون اساسی سوریه مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت و نتایج گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی بپردازد.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما برای جستجوی راه همکاری بین گروه آستانه و نیز به اصطلاح «گروه کوچک» سوریه که آلمان عضو آن است، آمادگی داریم، اما این اقدام باید بر اساس قوانین بین المللی و با توجه به تصمیماتی که در آن وحدت و یکپارچگی، حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پیش بینی شده، عملی شود.
جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا که این روزها و همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات میاندورهای کنگره آمریکا، به همراه اوباما از منتقدان جدی سیاستهای دولت ترامپ است، در مصاحبههایی به شدت از سیاست خارجی ترامپ به ویژه در قبال ایران انتقاد کرد.
به گزارش به نقل از وب سایت “هیل” – وب سایت کنگره آمریکا- کری در دو مصاحبه تلویزیونی جداگانه در سه شنبه شب ترامپ را بدترین رییس جمهور کل تاریخ آمریکا توصیف کرد.
او در مصاحبه با شبکه خبری بیبیسی گفت: “فکر میکنم میراثی که ترامپ برای آمریکا برجا میگذارد عنوان بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا باشد. .. او اگرچه در مدت زمانی که روی کار است، موفقیتهایی را به دست آورده اما کاری نکرده که آمریکا امنتر و آزادتر شود.”
مسئول سیاست خارجی دوره دوم دولت اوباما (۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷) در ادامه با انتقاد از سیاست خارجی ترامپ، اقدامات او در این حوزه را “تصادفی، بیبرنامه و تحریک کننده” دانست که باعث شده تا متحدان آمریکا از واشنگتن دوری کنند.
او به طور مشخص در این زمینه به دو موضوع خروج آمریکا از پیمان زیست محیطی پاریس و توافق هستهای با ایران (برجام) اشاره کرد.
کری همچنین در مصاحبهای با برنامه تلویزیونی “کریستین امانپور” مجری معروف ایرانی تبار شبکه خبری سیانان آمریکا، ترامپ و دولت او را به پیگیری سیاست تغییر رژیم در ایران متهم کرد.
او گفت: ” دولت ترامپ استراتژی تغییر رژیم در ایران را دنبال میکند و تجربه تاریخی نشان داده دولت ایالات متحده آمریکا سابقه عملکرد خوبی در تغییر رژیم دولتهای دیگر ندارد.”
او با انتقاد از خروج دولت ترامپ از برجام گفت:” آنها (با خروج از برجام) تصمیمی گرفتهاند بسیار خطرناک که برای کشورمان غیرسازنده است.”
کری با اشاره به اینکه تنها کشورهایی بسیار معدود در منطقه از این اقدام ترامپ خوشحال شدند و باقی متحدان آمریکا از این اقدام او ناراحت هستند، افزود:” فقط کشورهایی در خاورمیانه که همیشه از ایران متنفر بودهاند از این اقدام خوشحال هستند اما کشورهایی که در مذاکرات هستهای مشارکت داشتند، پشتیبان این توافق بوده و تلاش دارند آن را حفظ کنند.”
او افزود:” ترامپ با این کارامکان مذاکره با یک رئیسجمهور میانهرو ایرانی را از بین برد و این کشور را از مسیر تغییر و تعامل با جهان دور کرد. حالا با اتفاقی که افتاده تندروهای ایران تقویت شدهاند و ترامپ کارِ مذاکره با آمریکا را برای هر رئیسجمهور ایرانی سختتر کرده است؛ زیرا تندروها میگویند نباید با آمریکاییها مذاکره کرد چون قابل اعتماد نیستند.”
مسکو: پوتین روز جمعه با رهبر انقلاب اسلامی ایران دیدار خواهد کرد
مشاور رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، “ولادیمیر پوتین” در جریان سفر خود به تهران، علاوه بر شرکت در نشست سران سهجانبه پیرامون اوضاع سوریه، با رهبر انقلاب اسلامی نیز دیدار و گفتوگو خواهد کرد.
به گزارش شهریار پرس، به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “یوری اوشاکوف” مشاور رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که “ولادیمیر پوتین” در حاشیه نشست سهجانبه سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور)، مذاکرات جداگانهای با سیدعلی خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی ایران خواهد داشت.
اوشاکوف در کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد: «برای رئیس جمهور روسیه در سفر به تهران سه ملاقات دوجانبه، دیدار با رهبر انقلاب اسلامی و همچنین مذاکرات جداگانه ولادیمیر پوتین با “حسن روحانی” و “رجب طیب اردوغان”، روسای جمهوری ایران و ترکیه در نظر گرفته شده است.»
به گفته این مقام بلندپایه کاخ کرملین، رئیسجمهوری روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود مسائل مربوط به سوریه و همچنین ابعاد مختلف همکاریهای دوجانبه و البته اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با توجه به خروج آمریکا از توافق هستهای با تهران را مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در دیدار روسای جمهوری روسیه و ترکیه نیز به همین ترتیب روابط دو جانبه و اوضاع پیرامون سوریه بررسی خواهد شد.
مشاور پوتین همچنین یادآور شد که روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در پایان مذاکرات سهجانبه خود در تهران در چارچوب مذاکرات آستانه، بیانیه مشترکی را تصویب خواهند نمود.
اوشاکوف افزود: «این سومین دیدار رهبران سه کشور ضامن صلح در سوریه است و مسلما در جریان آن اوضاع پیرامون این کشور و همچنین اقدامات لازم برای حل و فصل درازمدت اوضاع در سوریه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و البته تدابیر مشخصی نیز در زمینه مبارزه با تروریسم، بهبود اوضاع انسانی در سوریه و همچنین پیشبرد مذاکرات صلح بین سوریها بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ خواهد شد.
به گفته وی، نشست سران سهجانبه در تهران ابتدا به صورت غیرعلنی انجام شده و در پایان این مذاکرات، بیانیه مشترک به تصویب رسیده و رهبران سه کشور در جمع نمایندگان رسانههای گروهی ارزیابی و دیدگاهها خود را بیان خواهند کرد.
نشست سران تهران، سومین دیدار روسای جمهوری روسیه، تهران و ترکیه پیرامون حل و فصل اوضاع در سوریه خواهد بود. نخستین نشست در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ در بندر سوچی انجام گرفت، نشست سران بعدی در اوایل ماه آوریل در آنکارا انجام شد که در پایان آن بیانیه مشترکی تصویب شد که در آن بر ادامه کار بدین شکل و در بالاترین سطح تاکید شده بود.
به گزارش شهریار پرس به نقل ایرنا – رسانه های عراق بعد از ظهر امروز چهارشنبه از وجود درگیری سنگین مسلحانه بین نیروهای امنیتی عراق با تعداد از عناصر انتحاری داعش در غرب کربلا خبر دادند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه های عراق به نقل از منابع امنیتی این کشور گفتند که 9 فرد انتحاری قصد نفوذ به شهر کربلا از منطقه 'رزازه' در غرب این استان داشتند که نیروهای امنیتی عراق به موقع این تیم مهاجم را شناسایی کردند.
شبکه تلویزیونی 'الغدیر' ارگان خبری سازمان بدر گفته است که نیروهای امنیتی عراق هم اکنون این 9 فرد انتحاری را در داخل یک منزل در منطقه 'عبره الرزازه' در غرب استان کربلا محاصره کرده اند.
از طرفی خبرگزاری 'نون' نزدیک به عتبه حسینی در گزارشی نوشته است که تاکنون براثر درگیری های نیروهای امنیتی با تروریست ها، دو تن از نیروهای ارتش عراق کشته و چند تن دیگر زخمی شده اند.
حمله این تیم تروریستی که گفته می شود از استان الانبار به استان کربلا نفوذ کرده اند، در طول ماه های اخیر بی سابقه بوده است.
شناسایی به موقع این عناصر مهاجم و محاصره آنها، به اعتقاد کارشناسان نشانه بالارفتن توانمندی های اطلاعاتی و امنیتی نیروهای عراق است.
پیش تر گزارش هایی مبنی بر آموزش، جابجایی و آمادگی عناصر داعش از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در این مناطق به شهرهای مقدس عراق منتشر شده بود.
برخی ناظران مسائل سیاسی و امنیتی در عراق از مدت ها پیش از احتمال سوء استفاده تروریست های داعش و آمریکا از شرایط سیاسی بی ثبات در این کشور برای تکرار فاجعه ظهور داعش در سال 2014 میلادی و اشغال بیش از یک سوم از خاک عراق، بویژه در سایه اختلاف گروههای سیاسی در تشکیل دولت جدید ابراز نگرانی کرده بودند.
درگیری روز چهارشنبه میان عناصر داعش با نیروهای امنیتی در غرب کربلا نشان می دهد این نگرانی ها چندان بی مورد نبوده است.
نشست تهران، گامی بلند برای حل بحران سوریه
به گزارش شهریار پرس به نقل از ایرنا- رییس جمهوری در حالی فردا(جمعه) میزبان رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه است که چشمان بسیاری از ناظران مسایل سوریه به تهران و نتایج نشست سه جانبه دوخته شده است؛ نشستی که قرار است درباره وضعیت ادلب به عنوان آخرین سنگر تروریستها تصمیم گیری کند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، از زمانی که سازوکار آستانه با ابتکار تهران، مسکو و آنکارا آغاز شده، وضعیت میدانی و سیاسی سوریه هرچند آرام اما مستمر به سمت ثبات و آرامش حرکت کرده است.
این امر به ویژه بعد از شکست داعش در عراق و سوریه شتاب بیشتری به خود گرفته است؛ با فروپاشی داعش حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای گروه های تروریستی عملا اعتماد به نفس خود را از دست داده و دریافتند که هرگونه سرمایه گذاری و حمایت لجستیک و نظامی از تروریست ها بی نتیجه خواهد بود.
از سوی دیگر ارتش سوریه و محور مقاومت با اعتماد به نفس بیشتری به سمت مبارزه با گروه های تروریستی پیش رفت.
نکته قابل توجه اینکه در قالب تمهیدات سازوکار آستانه مناطق تحت کنترل تروریست ها یکی پس از دیگری و با کمترین آسیب انسانی تحت کنترل ارتش سوریه قرار گرفت به طوری که امروز بخش اعظم سوریه در اختیار ارتش سوریه قرار گرفته است.
در این بین آنچه باعث پیچیدگی اوضاع در ادلب شده این است که در سالهای اخیر و با آزادسازی مناطق تحت کنترل تروریسترها، این گروه ها به ادلب منتقل شده اند و امروز این منطقه به کلکسیونی از گروه های متنوع تروریستی و معارضه مسلح تبدیل شده؛ آمیختگی این گروه ها با یکدیگر و نیز با ساکنان غیر نظامی بر پیچیدگی شرایط افزوده است.
بسیاری از ناظران مسایل سوریه، رویکرد ترکیه را بسیار حیاتی تلقی می کنند؛ گذشته از اینکه ادلب در مرز ترکیه قرار دارد این کشور بین برخی گروه های مسلح حاضر در ادلب نیز نفوذ گسترده ای دارد و بسیاری امیدوارند آنکارا با استفاده از این نفوذ، نقش تاریخی خود را ایفا کرده و به حل و فصل بحران با کمترین آسیب انسانی کمک کند.
اینکه نشست تهران چگونه برای حل پرونده شهر سه میلیون نفری ادلب با کمترین تلفات انسانی تصمیم گیری می کند پرسشی است که بعد از نشست مشخص خواهد شد؛ با این حال در روزهای اخیر آنگونه که محمدجواد ظریف گفته، رایزنی های فشرده ای در منطقه در جریان است؛ از جمله این رایزنی ها می توان به سفرهای وزیر امور خارجه به ترکیه و سوریه اشاره کرد.
گذشته از اهتمام سه کشور ضامن صلح برای حل بحران ادلب با کمترین تلفات انسانی، این نکته قابل انکار نیست که سوریه راه درازی برای رسیدن به ساحل آرامش دارد؛ تدوین قانون اساسی مورد قبول آحاد مردم سوریه، بازگشت آوارگان، بازسازی مناطق آسیب دیده، تعیین تکلیف زندانیان، روشن شدن وضعیت مفقودان و اجساد جان باختگان مسایلی است که در قالب فرایند سیاسی باید مشخص شود.
با این حال یکی از اصلی ترین پرسش هایی که پاسخ به آن بسیار مهم است اینکه تروریستها، معارضان و گروه های مسلحی که در ادلب حضور دارند فردای آزادی این منطقه به کجا خواهند رفت.
گذشته از مساله ادلب، آنچه نشست تهران را حایز اهمیت کرده، مواجه شدن هر سه کشور با سیاست های خصمانه آمریکاست.
ترامپ بعد از خروج از برجام و در راستای دیپلماسی نیابتی از جانب عربستان و رژیم صهیونیستی، تحریم های هسته ای علیه ایران را بازگردانده و به دنبال تشدید فشارها بر تهران است.
اختلافات این کشور با ترکیه نیز بر سر موضوع بازداشت کشیش برانسون و خرید «اس 400» تیره و تار شده است. اختلافات امریکا با روسیه نیز فراتر از سیاست های فردی ترامپ بوده و اساسا ساختار سیاسی حاکم بر امریکا تضادهای اساسی و کلان با روسیه دارد.
این سیاست های خصمانه آمریکا سبب سوق دادن ایران، ترکیه و روسیه به سمت هماهنگی و نزدیکی بیشتر شده است و انتظار می رود در نشست تهران، سیاست ها و اقدامات هماهنگی برای مقابله با این سیاست های خصمانه اتخاذ شود.
رئیسکل بانک مرکزی در اولین گفتوگوی رسمی خود اعلام کرد که با آزاد شدن خرید و فروش ارز و برداشتن عنوان قاچاق از این معاملات، حباب سکه کاهش مییابد و باید منتظر ارزان شدن سکه هم باشیم.