۶۹ هزار نفر از خدمات مشاوره و روانشناختی بهزیستی آذربایجان‌شرقی بهره بردند

شهریارپرس/مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: طی یک سال اخیر تعداد ۶۹ هزار نفر از خدمات مراکز مشاوره و روانشناختی این اداره کل از طریق تلفن استفاده کرده اند.

فرگل صحاف افزود: هم اکنون تنها یک مرکز مشاوره تلفنی روانشناختی در آذربایجان شرقی وجود دارد که در آن تعداد ۱۷ نفر مشاور به صورت مداوم پاسخگوی مشکلات مختلف اجتماعی و روانی مردم استان هستند.

وی مشاوره حضوری را یکی دیگر از خدمات امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۱۷۲ مرکز مشاوره حضوری در استان فعال است که از این تعداد ۲۰ مرکز دولتی و ۱۵۲ مرکز  نیز به صورت غیردولتی و توسط بخش خصوصی اداره می شود.

صحاف مجموع خدمات گیرندگان از مراکز فوق را بیش از ۳۴ هزار نفر اعلام کرد.

وی کنترل و کاهش طلاق را از جمله مداخلات امور اجتماعی و فرهنگی بهزیستی به منظور جلوگیری از افزایش ناهنجاری های اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: بر همین اساس هم اکنون تعداد ۳۲ مرکز زیرنظر بهزیستی آذربایجان شرقی فعالیت می کند که طی یک سال اخیر برای  ۸ هزار و ۷۶۸ نفر از زوج های دارای مشکل مشاوره داده اند.

صحاف نتیجه فعالیت مراکز کنترل و کاهش طلاق را سازش ۱۸ درصدی زوجین اعلام کرد که می توان این آمار را با توسعه فعالیت های این حوزه افزایش داد.

وی ارایه خدمات آموزشی و آگاه سازی برای تعداد بیش از ۱۸ هزار نفر را از دیگر خدمات مشاوره ای و روانشناختی بهزیستی آذربایجان شرقی اعلام کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از فعالیت تعداد ۷۶ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادان در این استان خبر داد و با بیان اینکه تاکنون تعداد ۲۴ هزار و ۸۸۳ نفر از خدمات این مراکز استفاده کرده اند، گفت: اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد به حوزه ختم نشده و برای اشتغال آنها نیز برنامه های مختلف و متنوعی در دستور کار قرار دارد.

صحاف راه اندازی تعداد ۳۷۶ کارگاه اشتغال را از جمله این فعالیت ها برشمرد که تسهیلاتی به میزان ۱۴۵ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۶ به آنها اختصاص یافته است.

وی اجرای طرح یاری برگ را از دیگر فعالیت های حوزه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی آذربایجان شرقی بیان کرد که تاکنون یکهزار و ۵۵۰ نفر با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال از آن بهره برده اند.

صحاف توانمندسازی مددجویان در قالب اجرای طرح های مختلف را هدف اصلی و محوری سازمان بهزیستی بیان و اضافه کرد: رشد و ارتقای مددجویان بهزیستی به لحاظ فکری، جسمی، مالی و معیشتی از رویکردهای جدید این مجموعه می باشد که بر همین اساس طرح های مختلفی در دست اجرا است که می توان طی چند سال نسبت به تحقق این اهداف امیدوار بود، تا مددجو با حمایت های بهزیستی بتواند روند عادی زندگی خود را تداوم دهد.

وی پیشرفت در کیفیت زندگی را از جمله مزایای طرح های توانمندسازی مددجویان بهزیستی اعلام و اضافه کرد: فعالیت های گروهی در مراکز کوچک نگهداری از معلولان جسمی و ذهنی باعث می شود از رسوب مغزی این افراد جلوگیری شده و زمینه های لازم برای زندگی بهتر و پیشرفت آنها فراهم شود تا برای سال های آینده توانایی این قشر رشد مضاعفی داشته باشد.

صحاف تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی را ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد ۸۰ هزار و ۹۰۵ نفر از خدمات مستمری ماهانه برخوردار بوده و بقیه نیز از خدمات غیرمستمر و موردی بهروه مند می شوند.